Charakteristika studijního programu
Cílem dvouletého NMgr. studijního programu Učitelství pro 2. stupeň základních škol (ZŠ) je připravit kvalifikované, vysokoškolsky vzdělané odborníky pro vykonávání učitelského povolání na 2. stupni ZŠ a v nižších ročnících víceletých gymnázií. Studium je realizováno vždy ve specializaci (tj. kombinaci dvou vědních oborů z nabídky: Anglický jazyk, Český jazyk a literatura, Dějepis, Fyzika, Chemie, Informatika, Matematika, Německý jazyk, Občanská výchova, Přírodopis, Speciální pedagogika, Španělský jazyk, Tělesná výchova, Zeměpis), přičemž jeho náplň vychází z rámcových požadavků MŠMT na zastoupení příslušných složek odborné přípravy: učitelské propedeutiky, prvního a druhého oboru, oborové didaktiky, praxe a přípravy závěrečné práce
Profil absolventa
Absolvent NMgr. studijního programu Učitelství pro 2. stupeň ZŠ získá učitelské vzdělání ve vybrané specializaci (tj. kombinaci dvou oborů) a vzdělání v oblasti pedagogicko-psychologické přípravy v rozsahu nezbytném pro výkon učitelského povolání. Absolvent NMgr. studia učitelství se orientuje v tématech vzdělávání a výuky, dokáže pracovat s žákem staršího školního věku, chápe a reflektuje jeho věkové, genderové i individuální zvláštnosti a je vybaven dovednostmi pro výběr a transformaci učiva a umí projektovat, realizovat a hodnotit proces výuky. Absolvent je kvalifikován pro výuku na 2. stupni ZŠ a na nižším stupni gymnázia. Po nástupu do praxe má vytvořeny kvalitní základy pro profesní přípravu v rámci dalšího vzdělávání učitelů a kariérního systému, příp. pro vstup do doktorského studia.
Parametry
- Program
- Učitelství pro střední školy a 2. stupeň základních škol (N0114A300106)
- Fakulta
- FP
- Typ studia
- Navazující
- Forma studia
- Prezenční
- Doba studia
- 2
- Získaný titul
- Mgr.
- Jazyk
- Čeština
- Oblast
- Učitelství
Specializace
- Anglický jazyk
- Cílem studia oboru je připravit teoreticky a didakticky vybaveného učitele anglického jazyka 2. stupně ZŠ, který kompetentně vykonává činnosti učitele, pružně reaguje na potřeby společnosti formulované ve vzdělávací politice státu a sám se dál vzdělává. Studium proto vede k získání prohlubujících oborových kompetencí v jazykovědě a literatuře, především však v oborové didaktice.
- Biologie
- V rámci studia oboru jde především o prohloubení poznatků oborově didaktických předmětů, tedy Didaktika přírodopisu na ZŠ, Didaktika přírodopisu v terénu a Motivační biologické pokusy. Důraz je kladen na propojení didaktických znalostí mezipředmětových vztahů mezi chemií, fyzikou, geografií, matematikou a přírodopisem, což je realizováno v předmětu Mezipředmětové vztahy v přírodních vědách.
- Český jazyk a literatura
- Cílem studia v rámci oboru je vychovat učitele českého jazyka, komunikační výchovy a literární výchovy pro základní školství. Vedle všeobecně vzdělávacích a pedagogických vědomostí se studentovi dostane vzdělání v didaktice jazyka a komunikační výchovy a v didaktice výchovy literární.
- Dějepis
- Studijní obor je zaměřen na prohloubení teoretického poznání moderních českých/česko-slovenských dějin v mezinárodním kontextu od konce 18. století po dějiny soudobé. Toto směřování vyplývá z didaktického hlediska z významu poznání především moderních dějin pro pochopení současného světa. Důraz je přitom kladen na vyšší zastoupení oborově didaktických předmětů.
- Fyzika
- Cílem oboru je připravit učitele fyziky pro výuku na 2. stupni základní školy. V oborové složce studia fyziky se klade důraz na prohloubení teoretického poznání v klasické i moderní fyzice s důrazem na praktické i mezioborové aplikace. Aplikační složka studijního programu jak v rámci oborů, tak i v pedagogicko-psychologické přípravě se realizuje především v rámci bloku povinně volitelných předmětů.
- Geografie
- V rámci oboru je cílem další prohloubení teoretických a praktických znalostí a dovedností odborných předmětů zahrnujících fyzickou, humánní a regionální geografii. Klíčové je zařazení geografických předmětů se zaměřením na geografické vzdělávání (oborovou didaktiku). Důraz je kladený na geografické znalosti, dovednosti a na hodnoty a postoje v zeměpisném vzdělávání.
- Chemie
- V rámci studia oboru jde především o prohloubení poznatků oborově didaktických předmětů, tedy Didaktiky chemie, Techniky a didaktiky školních pokusů a Motivačních pokusů. Důraz je kladen na propojení didaktických znalostí mezipředmětových vztahů mezi chemií, fyzikou, geografií, matematikou a přírodopisem, což je realizováno v předmětu Mezipředmětové vztahy v přírodních vědách.
- Informatika
- V rámci studia oboru jde o prohloubení kompetencí vybraných informatických předmětů z oblasti grafiky, bezpečnosti a programování, přičemž důraz je kladen na vyšší zastoupení oborově didaktických předmětů, a to především na didaktiku právě programování.
- Matematika
- V rámci studia oboru jde o prohloubení teoretického poznání základních oborových předmětů (zejména matematické analýzy, algebry a geometrie), a jejich vzájemných souvislostí. Důraz je kladen na vyšší zastoupení oborově didaktických předmětů. Jedná se především o oborovou Didaktiku matematiky pro 2. stupeň ZŠ a předměty zaměřené na elementární matematiku.
- Německý jazyk
- Cílem studia oboru je připravit teoreticky a didakticky vybaveného učitele německého jazyka 2. stupně ZŠ, který kompetentně vykonává činnosti učitele, pružně reaguje na potřeby společnosti formulované ve vzdělávací politice státu a sám se dál vzdělává. Studium proto vede k získání prohlubujících oborových kompetencí v jazykovědě a literatuře, především však v oborové didaktice.
- Španělský jazyk
- Cílem studia oboru je připravit teoreticky a didakticky vybaveného učitele španělského jazyka 2. stupně ZŠ, který kompetentně vykonává činnosti učitele, pružně reaguje na potřeby společnosti formulované ve vzdělávací politice státu a sám se dál vzdělává. Studium proto vede k získání prohlubujících oborových kompetencí v jazykovědě a literatuře, především však v oborové didaktice.
- Společný základ
- Cílem studia všech uvedených oborových specializací je prohloubit odbornou složku učitelského vzdělávání, obsahově a časově ji integrovat s tématy pedagogicko-psychologického modulu a aplikovat do praktické roviny každodenní práce školy. Smyslem je připravit teoreticky a didakticky kvalitně vybaveného učitele, který se bude dobře orientovat ve složitosti a proměnách současné školy. Ve všech oborech je kladen důraz na vyšší nároky na studenta v oblasti obecné kultivace, reflexi praktických zkušeností a na integrativním pojetí.
- Tělesná výchova
- V rámci studia oboru jde o prohloubení teoretického poznání základních kinantropologických předmětů, přičemž důraz je kladen na vyšší zastoupení oborově didaktických předmětů. V tělesné výchově se jedná především o oborovou didaktiku tělesné výchovy a speciální didaktiku gymnastiky, plavání, atletiky a sportovních her.
- Základy společenských věd
- V oborové složce se klade důraz na klíčové problémy a otázky, s nimiž se potýká současná moderní společnost, jde zejména o problémy související s fenomény globalizace, vztahu náboženství a moderní společnosti, ekologickou problematiku a v neposlední řadě rovněž otázky související s rolí ekonomiky v moderní globalizující se společnosti a proměny právního řádu.
Předměty specializace Anglický jazyk
1. semestr
- Didaktika anglického jazyka 1 (povinný)
- Lexikologie (povinný)
- Sociolingvistika a metodologie výzkumu (povinný)
2. semestr
- Didaktika anglického jazyka 2 (povinný)
- Jazykové dovednosti (povinný)
- Literatura 1: Britská a americká lit. (povinný)
3. semestr
- Alternativní formy výuky (povinný)
- Didaktika anglického jazyka 3 (povinný)
- Literatura 2: Anglofonní literatury (povinný)
- Textová analýza lingvistická (povinný)
4. semestr
- Didaktika anglického jazyka 4 (povinný)
- Literatura 3: Lit. pro děti a mládež (povinný)
- Vývoj anglického jazyka (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Gender a literatura (povinně volitelný)
- Jazykové kontakty (povinně volitelný)
- Lingvistický seminář (povinně volitelný)
- Literární seminář (povinně volitelný)
- Odborná rozprava z anglického jazyka (povinný)
- Práce s literárním textem ve výuce AJ (povinně volitelný)
- Příprava učebních materiálů (povinně volitelný)
- Seminář k pedagogické praxi 1 (povinně volitelný)
- Seminář k pedagogické praxi 2 (povinně volitelný)
- Úvod do korpusové lingvistiky (povinně volitelný)
- Základy aplikovaného výzkumu (povinně volitelný)
Předměty specializace Český jazyk a literatura
1. semestr
- Didaktika ČJL 1 (povinný)
- Kultura mluveného projevu 1 (povinný)
- Metodologie literární vědy (povinný)
- Současná česká literatura (povinný)
2. semestr
- Analýza a interpretace české literatury (povinný)
- Didaktika ČJL 2 (povinný)
- Kapitoly ze světové literatury 2 (povinný)
- Základy stylistiky a lingvistiky textu (povinný)
3. semestr
- Didaktika ČJL 3 (povinný)
- Komplexní analýza textu (povinný)
- Kritická analýza diskursu (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Analýza a kritika učebnic ČJL (povinně volitelný)
- Cesty ke čtenářství v praxi (povinně volitelný)
- Čeština jako jazyk cizí (povinně volitelný)
- Čeština v kontrastivním pohledu (povinně volitelný)
- Čtenářská gramotnost ve výuce ČJL (povinně volitelný)
- Kapitoly z kognitivní lingvistiky (povinně volitelný)
- Kapitoly ze světové literatury 3 (povinně volitelný)
- Kultura mluveného projevu 2 (povinně volitelný)
- Literární kritika (povinně volitelný)
- Literatura a film ve školní praxi (povinně volitelný)
- Moderní trendy ve výuce ČJL (povinně volitelný)
- Naratologie (povinně volitelný)
- Odborná rozprava z českého jazyka (povinný)
- Sociokulturní kompetence ve výuce CJ (povinně volitelný)
- Teorie a kritika LDM (povinně volitelný)
- Tvůrčí psaní (povinně volitelný)
- Versologie (povinně volitelný)
- Základy teorie mediální komunikace (povinně volitelný)
Předměty specializace Dějepis
1. semestr
- Didaktika dějepisu I (povinný)
- Globalizovaný svět a dialog ve školním (povinný)
- Novější české dějiny I (1780-1848) (povinný)
2. semestr
- Dějiny vzdělanosti v moderní době (povinný)
- Didaktika dějepisu II (povinný)
- Novější české dějiny II (1848-1918) (povinný)
3. semestr
- Československé dějiny I (1918-1945) (povinný)
4. semestr
- Československé a české dějiny po 1989 (povinný)
- Československé dějiny II (1945-1989) (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Historická exkurze (povinně volitelný)
- Historický seminář I. (povinně volitelný)
- Historický seminář II. (povinně volitelný)
- Kultura a umění v moderní době I-arch. (povinně volitelný)
- Kultura a umění v moderní době II-vyt.um (povinně volitelný)
- Národy a nacionalismus (povinně volitelný)
- Odborná rozprava z dějepisu (povinný)
- Politické ideologie (povinně volitelný)
- Problémy didaktiky dějepisu I (povinně volitelný)
- Problémy didaktiky dějepisu II (povinně volitelný)
- Problémy didaktiky dějepisu III (povinně volitelný)
- Problémy didaktiky dějepisu IV (povinně volitelný)
- Vybrané aspekty novějších dějin I (povinně volitelný)
- Vybrané aspekty novějších dějin II (povinně volitelný)
- Vybrané aspekty novějších dějin III (povinně volitelný)
- Vybrané aspekty novějších dějin IV (povinně volitelný)
- Vybrané aspekty novějších dějin V (povinně volitelný)
- Vybrané aspekty novějších dějin VI (povinně volitelný)
- Vybrané aspekty starších dějin I (povinně volitelný)
- Vybrané aspekty starších dějin II (povinně volitelný)
Předměty specializace Informatika
Bez doporučeného semestru
- Alternativní metody programování (povinný)
- Didaktika informatiky pro SŠ (povinný)
- Didaktika programování (povinný)
- Odborná rozprava z informatiky (povinný)
- Operační systém Unix (povinný)
- Počítačová grafika (povinný)
- Robotické stavebnice (povinný)
- Složitost a vyčíslitelnost (povinný)
- Šifrování, kódování a jejich aplikace (povinný)
- Tvorba dynamického webu (povinný)
- Vývoj výukové aplikace (povinný)
Předměty specializace Matematika
1. semestr
- Didaktika matematiky pro 2. st. ZŠ (povinný)
2. semestr
- Kapitoly z didaktiky matematiky (povinný)
3. semestr
- Didaktika matematiky pro SŠ (povinný)
4. semestr
- Moderní přístupy k výuce matematiky (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Afinní geometrie (povinně volitelný)
- Deskové hry (volitelný)
- Diferenční a diferenciální rovnice (povinně volitelný)
- Elementární matematika 1 (volitelný)
- Elementární matematika 2 (volitelný)
- Kryptografie a bezpečnost informací (povinně volitelný)
- Lineární a obecná algebra v souvislost. (povinně volitelný)
- Lineární perspektiva (povinně volitelný)
- Matematické problémy nematematiků (volitelný)
- Matematika anglicky (volitelný)
- Metodika výuky šachu 1 (volitelný)
- Metodika výuky šachu 2 (volitelný)
- Odborná rozprava z matematiky (povinný)
- Počítačové praktikum (program R) (povinně volitelný)
- Pojistná matematika (povinně volitelný)
- Praktické výpočetní metody (povinně volitelný)
- Semináře z matematiky a didaktiky mat. (volitelný)
- Úvod do komplexní proměnné (povinně volitelný)
- Úvod do LaTeXu (povinně volitelný)
- Úvod do teorie množin (povinně volitelný)
- Základy deskových her (volitelný)
Předměty specializace Německý jazyk
1. semestr
- Sociolingvistika a metodologie výzkumu (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Didaktický seminář NJ2 (povinně volitelný)
- Didaktika fonetiky NJ (povinný)
- Didaktika NJ3 (povinný)
- Didaktika NJ4 (povinný)
- Fonetika a fonologie NJ2 (povinný)
- Gramatický seminář NJ 2 (povinně volitelný)
- Komplexní textová literárná analýza (povinný)
- Literární seminář NJ2 (povinně volitelný)
- Literatura NJ3 (povinný)
- Literatura NJ4 (povinný)
- Mediální lingvistika (povinný)
- Německá konverzace 2 (povinně volitelný)
- Odborná rozprava z německého jazyka (povinný)
- Pragmalingvistika a konverzační analýza (povinný)
- Studijní pobyt v německy mluvící zemi 2 (povinně volitelný)
- Textová lingvistika (povinný)
- Vývojové tendence NJ (povinný)
Předměty specializace Španělský jazyk
1. semestr
- Didaktika španělštiny 1 (povinný)
- Sociolingvistika a metodologie výzkumu (povinný)
- Stěžejní díla španělské literatury (povinný)
2. semestr
- Didaktika španělštiny 2 (povinný)
- Stěžejní díla hispanoamerické literatury (povinný)
3. semestr
- Didaktika španělštiny 3 (povinný)
- Jazyková politika ve Španělsku a Lat. Am (povinný)
- Kodifikace španělštiny a jazyková norma (povinný)
4. semestr
- Didaktická práce s literárním textem (povinný)
- Literatura v dějinném kontextu (povinný)
- Základy stylistiky a lingvistiky textu (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Analýza a interpretace literárního textu (povinně volitelný)
- Geografická variabilita španělštiny (povinný)
- Latinskoamerická španělština (povinně volitelný)
- Odborná rozprava ze španělského jazyka (povinný)
- Přípravný kurz na zkoušku DELE (povinně volitelný)
- Psané a mluvené texty ve výuce šj (povinně volitelný)
Předměty specializace Společný základ
1. semestr
- Didaktika obecná 2 (povinný)
- Pedagogická psychologie pro SŠ 1 (povinný)
- Pedagogika pro školní praxi (povinný)
- Praxe průběžná 1 pro ZŠ/SŠ (povinný)
2. semestr
- Pedagogická psychologie pro SŠ 2 (povinný)
- Praxe průběžná 2 pro ZŠ/SŠ (povinný)
- Školní pedagogika (povinný)
3. semestr
- Metodologie pedag.-psycholog.výzkumu (povinný)
- Souvislá praxe pro ZŠ/SŠ (povinný)
- Teorie výchovy (povinný)
4. semestr
- Inkluzivní pedagogika (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Alternativní vzdělávací koncepty (povinně volitelný)
- Didaktická dílna 1 (povinně volitelný)
- Didaktická dílna 2 (povinně volitelný)
- Digitální technologie ve výuce (povinně volitelný)
- Diplomová práce (povinný)
- Dopravní výchova (povinně volitelný)
- Environmentální výchova (povinně volitelný)
- Hodnocení v současné škole (povinně volitelný)
- Kritické myšlení (povinně volitelný)
- Kurz pobytu v přírodě (povinně volitelný)
- Mediální výchova (povinně volitelný)
- Multikulturní výchova (povinně volitelný)
- Nadaný žák v současné škole (povinně volitelný)
- Odborná rozprava z pedag. způsobilosti (povinný)
- Odborný anglický jazyk (povinně volitelný)
- Odborný německý jazyk (povinně volitelný)
- Osobnostní a sociální výchova (povinně volitelný)
- Pedagogická diagnostika (povinně volitelný)
- Poruchy chování žáků (povinně volitelný)
- Práce se sociokulturní odlišností (povinně volitelný)
- Prevence šikany ve škole (povinně volitelný)
- Projektové vyučování (povinně volitelný)
- Psychologické otázky rodiny (povinně volitelný)
- Sexuální výchova (povinně volitelný)
- Sociální dovednosti učitele (povinně volitelný)
- Současná škola a její kultura (povinně volitelný)
- Školský management a právo (povinně volitelný)
- Výchova a vzdělávání v ghettu Terezín (povinně volitelný)
- Výchova demokratického občana (povinně volitelný)
- Výchova v evrop. a glob. souvislostech (povinně volitelný)
- Waldorfská pedagogika (povinně volitelný)
- Zdravý způsob života a první pomoc (povinný)
Předměty specializace Tělesná výchova
1. semestr
- Biomechanika v těl. výchově a sportu (povinný)
- Didaktika tělesné výchovy 2 (povinný)
- Plavání 3 (povinný)
- Úpoly (povinný)
2. semestr
- Didaktika atletiky (povinný)
- Didaktika gymnastiky (povinný)
- Moderní pohybové formy (povinný)
- Netradiční hry (povinný)
3. semestr
- Didaktika plavání (povinný)
- Didaktika sportovních her (povinný)
- Pohyb a zdraví (povinný)
- Zdravotní tělesná výchova 1 (povinný)
4. semestr
- Biomedicínské aspekty tělesné výchovy (povinný)
- Zdravotní tělesná výchova 2 (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Kurz školního lyžování (povinně volitelný)
- Kurz školního snowboardingu (povinně volitelný)
- Odborná rozprava z tělesné výchovy (povinný)
Předměty specializace Základy společenských věd
1. semestr
- Oborová didaktika 1 (povinný)
- Politika, náboženství a společnost v glo (povinný)
- Současné problémy demokracie (povinně volitelný)
- Vybrané otázky společenských věd 1 (povinný)
2. semestr
- Didaktické dovednosti pro ZSV 1 (povinně volitelný)
- Oborová didaktika 2 (povinný)
- Soudobé myšlení (povinný)
- Vybrané otázky společenských věd 2 (povinný)
3. semestr
- Civilizační limity z hlediska současné (povinně volitelný)
- Česká republika a EU (povinný)
- Didaktické dovednosti pro ZSV 2 (povinně volitelný)
- Filosofické aspekty globálních problémů (povinný)
- Výchova k občanství (povinný)
4. semestr
- Česká republika (Československo) v letec (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Odborná rozprava z občanské výchovy (povinný)
Přijímací řízení
Další informace
Kontakt: Kasper Tomáš, prof. PhDr. Ph.D., tomas.kasper@tul.cz