Charakteristika studijního programu
Cílem dvouletého NMgr. studijního programu Učitelství pro 2. stupeň základních škol (ZŠ) je připravit kvalifikované, vysokoškolsky vzdělané odborníky pro vykonávání učitelského povolání na 2. stupni ZŠ a v nižších ročnících víceletých gymnázií. Studium je realizováno vždy ve specializaci (tj. kombinaci dvou vědních oborů z nabídky: Anglický jazyk, Český jazyk a literatura, Dějepis, Fyzika, Chemie, Informatika, Matematika, Německý jazyk, Občanská výchova, Přírodopis, Speciální pedagogika, Španělský jazyk, Tělesná výchova, Zeměpis), přičemž jeho náplň vychází z rámcových požadavků MŠMT na zastoupení příslušných složek odborné přípravy: učitelské propedeutiky, prvního a druhého oboru, oborové didaktiky, praxe a přípravy závěrečné práce
Profil absolventa
Absolvent NMgr. studijního programu Učitelství pro 2. stupeň ZŠ získá učitelské vzdělání ve vybrané specializaci (tj. kombinaci dvou oborů) a vzdělání v oblasti pedagogicko-psychologické přípravy v rozsahu nezbytném pro výkon učitelského povolání. Absolvent NMgr. studia učitelství se orientuje v tématech vzdělávání a výuky, dokáže pracovat s žákem staršího školního věku, chápe a reflektuje jeho věkové, genderové i individuální zvláštnosti a je vybaven dovednostmi pro výběr a transformaci učiva a umí projektovat, realizovat a hodnotit proces výuky. Absolvent je kvalifikován pro výuku na 2. stupni ZŠ a na nižším stupni gymnázia. Po nástupu do praxe má vytvořeny kvalitní základy pro profesní přípravu v rámci dalšího vzdělávání učitelů a kariérního systému, příp. pro vstup do doktorského studia.
Parametry
- Program
- Učitelství pro 2. stupeň základních škol (N0114A300076)
- Fakulta
- FP
- Typ studia
- Navazující
- Forma studia
- Prezenční
- Doba studia
- 2
- Získaný titul
- Mgr.
- Jazyk
- Čeština
- Oblast
- Učitelství
Specializace
- Anglický jazyk
- Cílem studia oboru je připravit teoreticky a didakticky vybaveného učitele anglického jazyka 2. stupně ZŠ, který kompetentně vykonává činnosti učitele, pružně reaguje na potřeby společnosti formulované ve vzdělávací politice státu a sám se dál vzdělává. Studium proto vede k získání prohlubujících oborových kompetencí v jazykovědě a literatuře, především však v oborové didaktice.
- Český jazyk a literatura
- Cílem studia v rámci oboru je vychovat učitele českého jazyka, komunikační výchovy a literární výchovy pro základní školství. Vedle všeobecně vzdělávacích a pedagogických vědomostí se studentovi dostane vzdělání v didaktice jazyka a komunikační výchovy a v didaktice výchovy literární.
- Dějepis
- Studijní obor je zaměřen na prohloubení teoretického poznání moderních českých/česko-slovenských dějin v mezinárodním kontextu od konce 18. století po dějiny soudobé. Toto směřování vyplývá z didaktického hlediska z významu poznání především moderních dějin pro pochopení současného světa. Důraz je přitom kladen na vyšší zastoupení oborově didaktických předmětů.
- Fyzika
- Cílem oboru je připravit učitele fyziky pro výuku na 2. stupni základní školy. V oborové složce studia fyziky se klade důraz na prohloubení teoretického poznání v klasické i moderní fyzice s důrazem na praktické i mezioborové aplikace. Aplikační složka studijního programu jak v rámci oborů, tak i v pedagogicko-psychologické přípravě se realizuje především v rámci bloku povinně volitelných předmětů.
- Chemie
- V rámci studia oboru jde především o prohloubení poznatků oborově didaktických předmětů, tedy Didaktiky chemie, Techniky a didaktiky školních pokusů a Motivačních pokusů. Důraz je kladen na propojení didaktických znalostí mezipředmětových vztahů mezi chemií, fyzikou, geografií, matematikou a přírodopisem, což je realizováno v předmětu Mezipředmětové vztahy v přírodních vědách.
- Informatika
- V rámci studia oboru jde o prohloubení kompetencí vybraných informatických předmětů z oblasti grafiky, bezpečnosti a programování, přičemž důraz je kladen na vyšší zastoupení oborově didaktických předmětů, a to především na didaktiku právě programování.
- Matematika
- V rámci studia oboru jde o prohloubení teoretického poznání základních oborových předmětů (zejména matematické analýzy, algebry a geometrie), a jejich vzájemných souvislostí. Důraz je kladen na vyšší zastoupení oborově didaktických předmětů. Jedná se především o oborovou Didaktiku matematiky pro 2. stupeň ZŠ a předměty zaměřené na elementární matematiku.
- Německý jazyk
- Cílem studia oboru je připravit teoreticky a didakticky vybaveného učitele německého jazyka 2. stupně ZŠ, který kompetentně vykonává činnosti učitele, pružně reaguje na potřeby společnosti formulované ve vzdělávací politice státu a sám se dál vzdělává. Studium proto vede k získání prohlubujících oborových kompetencí v jazykovědě a literatuře, především však v oborové didaktice.
- Občanská výchova
- V oborové složce se klade důraz na klíčové problémy a otázky, s nimiž se potýká současná moderní společnost, jde zejména o problémy související s fenomény globalizace, vztahu náboženství a moderní společnosti, ekologickou problematiku a v neposlední řadě rovněž otázky související s rolí ekonomiky v moderní globalizující se společnosti a proměny právního řádu.
- Přírodopis
- V rámci studia oboru jde především o prohloubení poznatků oborově didaktických předmětů, tedy Didaktika přírodopisu na ZŠ, Didaktika přírodopisu v terénu a Motivační biologické pokusy. Důraz je kladen na propojení didaktických znalostí mezipředmětových vztahů mezi chemií, fyzikou, geografií, matematikou a přírodopisem, což je realizováno v předmětu Mezipředmětové vztahy v přírodních vědách.
- Španělský jazyk
- Cílem studia oboru je připravit teoreticky a didakticky vybaveného učitele španělského jazyka 2. stupně ZŠ, který kompetentně vykonává činnosti učitele, pružně reaguje na potřeby společnosti formulované ve vzdělávací politice státu a sám se dál vzdělává. Studium proto vede k získání prohlubujících oborových kompetencí v jazykovědě a literatuře, především však v oborové didaktice.
- Společný základ
- Cílem studia všech uvedených oborových specializací je prohloubit odbornou složku učitelského vzdělávání, obsahově a časově ji integrovat s tématy pedagogicko-psychologického modulu a aplikovat do praktické roviny každodenní práce školy. Smyslem je připravit teoreticky a didakticky kvalitně vybaveného učitele, který se bude dobře orientovat ve složitosti a proměnách současné školy. Ve všech oborech je kladen důraz na vyšší nároky na studenta v oblasti obecné kultivace, reflexi praktických zkušeností a na integrativním pojetí.
- Tělesná výchova
- V rámci studia oboru jde o prohloubení teoretického poznání základních kinantropologických předmětů, přičemž důraz je kladen na vyšší zastoupení oborově didaktických předmětů. V tělesné výchově se jedná především o oborovou didaktiku tělesné výchovy a speciální didaktiku gymnastiky, plavání, atletiky a sportovních her.
- Zeměpis
- V rámci oboru je cílem další prohloubení teoretických a praktických znalostí a dovedností odborných předmětů zahrnujících fyzickou, humánní a regionální geografii. Klíčové je zařazení geografických předmětů se zaměřením na geografické vzdělávání (oborovou didaktiku). Důraz je kladený na geografické znalosti, dovednosti a na hodnoty a postoje v zeměpisném vzdělávání.
Předměty specializace Anglický jazyk
1. semestr
- Didaktika anglického jazyka 1 (povinný)
- Lexikologie (povinný)
- Sociolingvistika a metodologie výzkumu (povinný)
2. semestr
- Didaktika anglického jazyka 2 (povinný)
- Jazykové dovednosti (povinný)
- Literatura I: Anglofonní literatury (povinný)
3. semestr
- Alternativní formy výuky (povinný)
- Didaktika anglického jazyka 3 (povinný)
- Textová analýza lingvistická (povinný)
4. semestr
- Didaktika anglického jazyka 4 (povinný)
- Literatura 2: Lit. pro děti a mládež (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Gender a literatura (povinně volitelný)
- Jazykové kontakty (povinně volitelný)
- Lingvistický seminář (povinně volitelný)
- Literární seminář (povinně volitelný)
- Odborná rozprava z anglického jazyka (povinný)
- Práce s literárním textem ve výuce AJ (povinně volitelný)
- Příprava učebních materiálů (povinně volitelný)
- Seminář k pedagogické praxi 1 (povinně volitelný)
- Seminář k pedagogické praxi 2 (povinně volitelný)
- Vývoj anglického jazyka (povinně volitelný)
- Základy aplikovaného výzkumu (povinně volitelný)
Předměty specializace Dějepis
1. semestr
- Didaktika dějepisu I (povinný)
- Novější české dějiny I (1780-1848) (povinný)
2. semestr
- Didaktika dějepisu II (povinný)
- Novější české dějiny II (1848-1918) (povinný)
3. semestr
- Československé dějiny I (1918-1945) (povinný)
4. semestr
- Československé dějiny II (1945-1989) (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Československé a české dějiny po 1989 (povinně volitelný)
- Dějiny vzdělanosti v moderní době (povinně volitelný)
- Historická exkurze (povinně volitelný)
- Historický seminář I. (povinně volitelný)
- Historický seminář II. (povinně volitelný)
- Kultura a umění v moderní době I-arch. (povinně volitelný)
- Kultura a umění v moderní době II-vyt.um (povinně volitelný)
- Národy a nacionalismus (povinně volitelný)
- Odborná rozprava z dějepisu (povinný)
- Politické ideologie (povinně volitelný)
- Problémy didaktiky dějepisu I (povinně volitelný)
- Problémy didaktiky dějepisu II (povinně volitelný)
- Problémy didaktiky dějepisu III (povinně volitelný)
- Problémy didaktiky dějepisu IV (povinně volitelný)
- Vybrané aspekty novějších dějin I (povinně volitelný)
- Vybrané aspekty novějších dějin II (povinně volitelný)
- Vybrané aspekty novějších dějin III (povinně volitelný)
- Vybrané aspekty novějších dějin IV (povinně volitelný)
- Vybrané aspekty novějších dějin V (povinně volitelný)
- Vybrané aspekty novějších dějin VI (povinně volitelný)
- Vybrané aspekty starších dějin I (povinně volitelný)
- Vybrané aspekty starších dějin II (povinně volitelný)
Předměty specializace Fyzika
1. semestr
- Fyzika v přírodovědě (povinný)
- Kvantová mechanika (povinný)
- Teorie relativity (povinný)
2. semestr
- Praktikum školních pokusů 1 (povinný)
3. semestr
- Fyzika kondenzovaného stavu (povinný)
- Praktikum školních pokusů 2 (povinný)
4. semestr
- Astronomie (povinný)
- Didaktický seminář (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Astrofyzika (povinně volitelný)
- Mezipředmětové vztahy přírodní vědy (povinně volitelný)
- Mimoškolní fyzikální vzdělávání (povinně volitelný)
- Počítače ve výuce fyziky (povinně volitelný)
- Projektové vyučování ve fyzice na ZŠ (povinně volitelný)
Předměty specializace Chemie
1. semestr
- Didaktika chemie (povinný)
- Chemie životního prostředí (povinný)
2. semestr
- Chemická informatika (povinný)
- Chemie výživy (povinně volitelný)
- Motivační pokusy (povinně volitelný)
- Technika a didaktika školních pokusů (povinný)
3. semestr
- Instrumentální analýza (povinný)
- Počítače ve výuce chemie (povinný)
4. semestr
- Chemická technologie (povinný)
- Mezipředmětové vztahy přírodní vědy (povinný)
- Obecná biologie (povinně volitelný)
Bez doporučeného semestru
- Odborná rozprava z chemie (povinný)
Předměty specializace Informatika
Bez doporučeného semestru
- Alternativní metody programování (povinný)
- Bezpečnost informací (povinný)
- Didaktika programování (povinný)
- E-learning (povinný)
- Odborná rozprava z informatiky (povinný)
- Operační systém Unix (povinný)
- Počítačová grafika (povinný)
- Robotické stavebnice (povinný)
- Tvorba dynamického webu (povinný)
- Vývoj výukové aplikace (povinný)
Předměty specializace Matematika
1. semestr
- Didaktika matematiky pro 2. st. ZŠ (povinný)
- Elementární matematika 1 (povinný)
2. semestr
- Elementární matematika 2 (povinný)
- Moderní přístupy k výuce matematiky (povinný)
4. semestr
- Moderní přístupy k výuce matematiky (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Afinní geometrie (povinně volitelný)
- Deskové hry (volitelný)
- Didaktika matematiky pro SŠ (volitelný)
- Diferenční a diferenciální rovnice (povinně volitelný)
- Kapitoly z didaktiky matematiky (volitelný)
- Lineární a obecná algebra v souvislost. (povinně volitelný)
- Lineární perspektiva (povinně volitelný)
- Matematické problémy nematematiků (volitelný)
- Matematika anglicky (volitelný)
- Metodika výuky šachu 1 (volitelný)
- Metodika výuky šachu 2 (volitelný)
- Počítačové praktikum (program R) (povinně volitelný)
- Pojistná matematika (povinně volitelný)
- Praktické výpočetní metody (povinně volitelný)
- Semináře z matematiky a didaktiky mat. (volitelný)
- Úvod do komplexní proměnné (povinně volitelný)
- Úvod do LaTeXu (povinně volitelný)
- Úvod do teorie množin (povinně volitelný)
- Základy deskových her (volitelný)
Předměty specializace Občanská výchova
1. semestr
- Oborová didaktika 1 (povinný)
- Politika, náboženství a společnost v glo (povinný)
- Vybrané otázky společenských věd 1 (povinný)
2. semestr
- Didaktické dovednosti pro OV 1 (povinný)
- Oborová didaktika 2 (povinný)
- Vybrané otázky společenských věd 2 (povinný)
3. semestr
- Česká republika a EU (povinný)
- Didaktické dovednosti pro OV 2 (povinný)
- Výchova k občanství (povinný)
4. semestr
- Česká republika (Československo) v letec (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Odborná rozprava z občanské výchovy (povinný)
Předměty specializace Přírodopis
1. semestr
- Globální, regionální a lokální témata (povinný)
- Motivační biologické pokusy (povinný)
2. semestr
- Didaktika přírodopisu v terénu (povinný)
- Ekologie (povinně volitelný)
- Evoluční biologie (povinný)
3. semestr
- Biogeografie (povinně volitelný)
- Vybrané kapitoly z genetiky (povinný)
4. semestr
- Hydrobiologie (povinně volitelný)
- Mezipředmětové vztahy přírodní vědy (povinný)
- Vybrané kapitoly z parazitologie (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Environmentální výuka na ZŠ a SŠ (povinně volitelný)
- Odborná rozprava z přírodopisu (povinný)
Předměty specializace Společný základ
1. semestr
- Didaktika obecná 2 (povinný)
- Pedagogická psychologie pro ZŠ 1 (povinný)
- Pedagogika pro školní praxi (povinný)
- Praxe průběžná 1 pro ZŠ/SŠ (povinný)
2. semestr
- Pedagogická psychologie pro ZŠ 2 (povinný)
- Praxe průběžná 2 pro ZŠ/SŠ (povinný)
- Školní pedagogika (povinný)
3. semestr
- Metodologie pedag.-psych.výzkumu (povinný)
- Souvislá praxe pro ZŠ/SŠ (povinný)
- Školský management a právo (povinný)
4. semestr
- Inkluzivní pedagogika (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Alternativní vzdělávací koncepty (povinně volitelný)
- Anglická žurnalistika (volitelný)
- Applications of Mathematics in Economics (volitelný)
- Civilizační výzvy 21. století (volitelný)
- Cryptography and Information Security (volitelný)
- Czech Republic Geographical Aspects (volitelný)
- Člověk a chemie (volitelný)
- Dějiny křesťanství (volitelný)
- Dějiny kultury (volitelný)
- Deskové hry (volitelný)
- Development Language (volitelný)
- Didaktická dílna 1 (povinně volitelný)
- Didaktická dílna 2 (povinně volitelný)
- Digitální technologie ve výuce (povinně volitelný)
- Diplomová práce (povinný)
- Dokumentární film ve výuce (volitelný)
- Dopravní výchova (povinně volitelný)
- Environmentální výchova (povinně volitelný)
- Erziehung und Bildung im Ghetto Theres. (volitelný)
- Estetika (volitelný)
- Fil. vých. problému člověk a příroda (volitelný)
- Florbal (volitelný)
- Functions of Complex Variable (volitelný)
- Grafická uživatelská rozhraní (volitelný)
- Historical Heritage of our Region (volitelný)
- Historická exkurze (volitelný)
- Historie chemie (volitelný)
- Hodnocení v současné škole (povinně volitelný)
- Chemická informatika (volitelný)
- Informace podniku a krizový management (volitelný)
- Informatika v hudební tvorbě a výchově (volitelný)
- Introduction to psychology for Erasmus (volitelný)
- Kondiční programy (volitelný)
- Kritické myšlení (povinně volitelný)
- Kurz cykloturistiky (volitelný)
- Kurz pobytu v přírodě (povinně volitelný)
- Kurz skialpinismu (volitelný)
- Kurz snowboardingu (volitelný)
- Kurz vodních sportů (volitelný)
- Kurz vysokohorské turistiky (volitelný)
- Language games developing (volitelný)
- Matematika anglicky (volitelný)
- Mediální výchova (povinně volitelný)
- Metodika výuky šachu 1 (volitelný)
- Metodika výuky šachu 2 (volitelný)
- Moderní pohybové formy (volitelný)
- Multikulturní výchova (povinně volitelný)
- Multimédia ve školních projektech (volitelný)
- Mytologie, filosofie, věda (volitelný)
- Nadaný žák v současné škole (povinně volitelný)
- Německý jazyk pro historiky 1 (volitelný)
- Německý jazyk pro historiky 2 (volitelný)
- Netradiční hry (volitelný)
- Noetika (volitelný)
- Odborná rozprava z pedag. způsobilosti (povinný)
- Odborný anglický jazyk (povinně volitelný)
- Odborný německý jazyk (povinně volitelný)
- Osobnostní a sociální výchova (povinně volitelný)
- Péče o duši jako úkol filosofie (volitelný)
- Pedagogická diagnostika (povinně volitelný)
- Personal growth (volitelný)
- Personal growth for Erasmus (volitelný)
- Philosophy of Humanities (volitelný)
- Plavání kondiční (volitelný)
- Poetiky novověku (volitelný)
- Poruchy chování žáků (povinně volitelný)
- Práce se sociokulturní odlišností (povinně volitelný)
- Prevence šikany ve škole (povinně volitelný)
- Projektové vyučování (povinně volitelný)
- Psychology of communication for Erasmus (volitelný)
- Reginal history in German language (volitelný)
- Rétorika (volitelný)
- Selected Issues of Sociology (volitelný)
- Semináře z matematiky a didaktiky mat. (volitelný)
- Sexuální výchova (povinně volitelný)
- Sociální dovednosti učitele (povinně volitelný)
- Sociologie vzdělávání (volitelný)
- Současná škola a její kultura (povinně volitelný)
- Sportovní gymnastika 2 (volitelný)
- Sportovní gymnastika I (volitelný)
- Sportovní masáž (volitelný)
- Teorie interpretace (volitelný)
- Teorie subjektivity (volitelný)
- Úvod do historické poetiky (volitelný)
- Úvod do korpusové lingvistiky (volitelný)
- Úvod do současné hermeneutiky (volitelný)
- Úvod do teorie množin (volitelný)
- Vedení pracovních kolektivů (volitelný)
- Vodácký kurz (volitelný)
- Vyb.kap. z moderních dějin obecných 1 (volitelný)
- Vyb.kap. z moderních dějin obecných 2 (volitelný)
- Vyb.kap. z novodobých dějin českých 1 (volitelný)
- Vyb.kap. z novodobých dějin českých 2 (volitelný)
- Vyb.kap.z novodobých dějin obecných 1 (volitelný)
- Vyb.kap.z novodobých dějin obecných 2 (volitelný)
- Vybrané kap. z moderních dějin českých 1 (volitelný)
- Vybrané kap. z moderních dějin českých 2 (volitelný)
- Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu (volitelný)
- Vybrané kapitoly ze soudobých dějin 1 (volitelný)
- Vybrané kapitoly ze soudobých dějin 2 (volitelný)
- Vybrané kapitoly ze středověkých dějin (volitelný)
- Vybrané kapitoly ze středověkých dějin 1 (volitelný)
- Výchova a vzdělávání v ghettu Terezín (povinně volitelný)
- Výchova demokratického občana (povinně volitelný)
- Výchova v evrop. a glob. souvislostech (povinně volitelný)
- Waldorfská pedagogika (povinně volitelný)
- Základy deskových her (volitelný)
- Základy ekologie (volitelný)
- Zdravý způsob života a první pomoc (povinný)
- Životní prostředí a globální problémy (volitelný)
Předměty specializace Tělesná výchova
1. semestr
- Biomechanika v těl. výchově a sportu (povinný)
- Didaktika tělesné výchovy 2 (povinný)
- Plavání 3 (povinný)
2. semestr
- Didaktika atletiky (povinný)
- Didaktika gymnastiky (povinný)
3. semestr
- Didaktika plavání (povinný)
- Didaktika sportovních her (povinný)
- Pohyb a zdraví (povinný)
- Zdravotní tělesná výchova 1 (povinný)
4. semestr
- Biomedicínské aspekty tělesné výchovy (povinný)
- Zdravotní tělesná výchova 2 (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Kurz školního lyžování (povinně volitelný)
- Kurz školního snowboardingu (povinně volitelný)
- Moderní pohybové formy (povinně volitelný)
- Netradiční hry (povinně volitelný)
- Odborná rozprava z tělesné výchovy (povinný)
- Úpoly (povinně volitelný)
Předměty specializace Zeměpis
1. semestr
- Vedení geografické výuky (povinný)
2. semestr
- Geografické kurikulum (povinný)
- Regionální geografie ČR ve vzdělávání (povinný)
3. semestr
- Geografická cvičení a projekty (povinný)
- Globální, regionální a lokální témata (povinný)
4. semestr
- Geoinformatika ve vzdělávání (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Humánní a fyzická geografie v vzdělávání (povinně volitelný)
- Inovace v geografickém vzdělávání (povinně volitelný)
- Kapitoly z praxe didaktiky zempěpisu (povinně volitelný)
- Mezipředmětové vztahy v přírod. vědách (povinně volitelný)
- Odborná rozprava ze zeměpisu (povinný)
- Region. geografie velkých svět. oblastí (povinně volitelný)
- Terénní geografická expedice (povinně volitelný)
Přijímací řízení
Další informace
Kontakt: Urbánek Petr, doc. PaedDr. Dr., petr.urbanek@tul.cz