Charakteristika studijního programu
Cílem studia je připravit kvalifikované, vysokoškolsky vzdělané odborníky pro speciálněpedagogickou prevenci, edukaci a intervenci. Absolventi získají znalosti a praktické dovednosti v oblasti metodických přístupů, preventivních opatření, komunikačních strategií, které lze uplatnit u osob se speciálními potřebami. Studium vytváří u studentů základy pro vstup do navazujícího magisterského studia zaměřeného na speciální pedagogiku nebo příbuzný obor. Praktická příprava však otevírá absolventovi uplatnění také v pedagogické praxi, kde se uskutečňuje přímá práce s jedinci se speciálními potřebami.
Profil absolventa
Absolventi prokazují znalosti z obecné speciální pedagogiky, ale také z jednotlivých speciálněpedagogických disciplín tak, aby byli schopni kvalifikovaně reflektovat jedince se speciálními potřebami, podporovat je v jejich socializaci, podílet se na výchově a vzdělávání, respektovat jejich anatomicko-fyziologické, vývojové a osobnostní zvláštnosti, z nichž vyplývá užití speciálních metod a individualizovaných forem péče o tyto jedince. Absolventi jsou připraveni pro výkon speciálně pedagogických činností zaměřených na přímou práci s jedinci se speciálními potřebami v rámci komplexní péče. Jsou schopni účinné transdisciplinární kooperace s dalšími odborníky a specialisty především z oblasti pomáhajících profesí. Mají profesní předpoklady k organizování funkčních mechanizmů v zájmu komplexní protekce kvality života člověka s potřebou speciální podpory. Dokáží aplikovat preventivní, diagnostické a intervenční strategie dle individuálních potřeb jedince a provádět základní poradenskou činnost. Absolventi jsou obeznámeni s využitím různých komunikačních technik. Absolventi dokáží provádět metodickou, analytickou a koncepční činnost v oblasti speciální pedagogiky, samostatně analyzovat speciálně pedagogické problémy a přijímat vhodná opatření. Orientují se v platné legislativě, vztahující se k péči o osoby se speciálními potřebami. Absolventi rozumí situaci jedince se speciálními potřebami, usnadňují jeho socializaci do společnosti, podporují všestranný rozvoj jedince při respektování jeho speciálních potřeb s cílem předcházet negativním dopadům handicapu na jeho osobnost a umožnit prožití plnohodnotného života.
Parametry
- Program
- Speciální pedagogika (B0111A190016)
- Fakulta
- FP
- Typ studia
- Bakalářský
- Forma studia
- Kombinovaná
- Doba studia
- 3
- Získaný titul
- Bc.
- Jazyk
- Čeština
- Oblast
- Neučitelská pedagogika
Předměty programu Speciální pedagogika
1. semestr
- Anglický jazyk 1 (povinně volitelný)
- Metodika vyhledávání a získ. informací (povinný)
- Metody sociálně-vědního výzkumu (povinný)
- Německý jazyk 1 (povinně volitelný)
- Obecná pedagogika (povinný)
- Psychologie obecná (povinný)
- Speciálněpedagogická exkurze (povinný)
- Speciálněpedagogické praktikum 1 (povinný)
- Zásady tvorby odborného textu (povinný)
- Zdraví a nemoc 1 (povinný)
- Zpracování elektronických dokumentů (povinný)
2. semestr
- Anglický jazyk 2 (povinně volitelný)
- Metody sociálně-vědního výzkumu (povinný)
- Německý jazyk 2 (povinně volitelný)
- Práce s jedinci ze sociokult.odl. prost. (povinný)
- Psychologie vývojová (povinný)
- Reflexe speciálněpedagogické praxe 1 (povinný)
- Sociologie pro speciální pedagogy (povinný)
- Speciálněpedagogická praxe 1 (povinný)
- Speciální pedagogika 1 (povinný)
- Sportovní a pohybové aktivity 1 (povinný)
- Základy poradenství (povinný)
- Zdraví a nemoc 2 (povinný)
3. semestr
- Logopedie (povinný)
- Metodologický seminář k bakalářské práci (povinný)
- Metody práce s jedinci s PAS (povinný)
- Reflexe speciálněpedagogické praxe 2 (povinný)
- Sociální psychologie a psych. osobnosti (povinný)
- Somatopedie (povinný)
- Spec. pedagogika jedinců s nadáním (povinný)
- Speciálněpedagogická praxe 2 (povinný)
- Speciální pedagogika 2 (povinný)
- Tyflopedie (povinný)
- Zdraví a nemoc 3 (povinný)
4. semestr
- Čeština pro praxi (povinný)
- Didaktika obecná 1 (povinný)
- Právní aspekty pro speciální pedagogy (povinný)
- Reflexe speciálněpedagogické praxe 3 (povinný)
- Sociální psychologie a psych. osobnosti (povinný)
- Spec. ped. jedinců s parciálními nedost. (povinný)
- Spec. ped. jedinců s vícenásobným post. (povinný)
- Speciálněpedagogická praxe 3 (povinný)
- Speciální pedagogika v aspektech etiky (povinný)
- Surdopedie (povinný)
5. semestr
- Bakalářská práce (povinný)
- Filozofické aspekty ve speciální pedagog (povinný)
- Logopedie (povinný)
- Metody spec. ped. práce se skupinou (povinný)
- Pedagogická psychologie 1 (povinný)
- Psychopedie (povinný)
- Reflexe speciálněpedagogické praxe 4 (povinný)
- Speciálněpedagogická praxe 4 (povinný)
- Tyflopedie (povinný)
6. semestr
- Alternativní a augmentativní komunikace (povinný)
- Bakalářská práce (povinný)
- Dějiny výchovy, vzdělávání a školství (povinný)
- Etopedie (povinný)
- Pedagogická psychologie 2 (povinný)
- Sociální patologie (povinný)
- Speciálněpedagogické praktikum 2 (povinný)
- Speciální andragogika a gerontagogika (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Contemporary Trends in Special Education (povinně volitelný)
- Ergoterapie a kompenzační pomůcky (povinně volitelný)
- Moderní technologie ve spec. pedagogice (povinně volitelný)
- Odborná rozprava – Speciální pedagogika (povinný)
- Pedagogická asistence (povinně volitelný)
- Práce s rodinou s dítětem se SVP (povinně volitelný)
- Prevence sociálně patologických jevů (povinně volitelný)
- Profesní uplatnění jedince se sp. potř. (povinně volitelný)
- Psychohygiena pro speciální pedagogy (povinně volitelný)
- Psychomotorika (povinně volitelný)
- Sociálně komunikační dovednosti (povinně volitelný)
- Úvod do adiktologie (povinně volitelný)
- Volnočas. aktivity jedinců se spec.potř. (povinně volitelný)
- Využití dramatické výchovy ve SP (povinně volitelný)
- Využití hudby ve speciální pedagogice (povinně volitelný)
- Využití výtvarné výchovy ve SP (povinně volitelný)
Přijímací řízení
Studenti budou přijímání do bakalářského studijního programu Speciální pedagogika na základě výsledků jejich středoškolského studia, případně na základě písemných testů ověřujících znalosti a dovednosti středoškolského učiva potřebné ke studiu.
Další informace
Kontakt: Ryšlavá Hana, Mgr. Ph.D., hana.ryslava@tul.cz