Charakteristika studijního programu
Cílem studijního programu je, aby student dokázal s ohledem na specifika dítěte: aplikovat získané osobní i pedagogické znalosti, vědomosti, a dovednosti ve své budoucí pedagogické praxi; nahlížet a analyzovat pedagogické a pedagogicko-psychologické problémy v pedagogicko-psychologických souvislostech; připravit, vést a hodnotit vzdělávací programy tříd mateřské školy; aplikovat vzdělávací a výchovné činnosti směřující k získávání vědomostí, dovedností a návyků dětí v mateřské škole podle vzdělávacího programu (v oblasti jazykové, literární, dramatické, hudební, výtvarné, tělesné výchovy a matematicko-přírodovědných představ); aplikovat praktické a tvůrčí dovednosti zejména v oblasti estetických výchov, čtenářské pregramotnosti, matematických představ, environmentální výchovy a přírodovědného vzdělávání; aplikovat vzdělávací a výchovné metody při práci s intaktní populací dětí i s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně tvorby, realizace a hodnocení individuálních vzdělávacích plánů.
Profil absolventa
Absolvent studijního programu Učitelství pro mateřské školy prokazuje v odpovídající šíři a míře podrobnosti: znalosti a dovednosti v oblasti předškolní pedagogiky, vzdělávání a výchovy; znalosti v oblasti psychologie osobnosti, obecné, vývojové a pedagogické psychologie, skupinové dynamiky, vedení malých skupin; znalosti a dovednosti v oblasti jazykové, estetických výchov, čtenářské a matematické pregramotnosti, environmentální výchovy a přírodovědného vzdělávání; dovednosti v oblasti pedagogické diagnostiky jednotlivců a skupin; teoretické znalosti i dovednosti v oblasti předškolní pedagogiky, práce s hrami, tvorby a úpravy her, zásady sestavování programů a herních aktivit; základní znalosti a dovednosti v oblasti primární prevence rizikového chování; základní znalosti a dovednosti potřebné pro analýzu výchovně-vzdělávacího procesu a vyhodnocení jeho účinnosti; základní orientaci v právním rámci organizace předškolního a školního vzdělávání; základní orientaci v oblasti pedagogického výzkumu; základní orientaci ve filosofických a kulturních východiscích a problémech života moderní společnosti; základní znalosti a dovednosti v oblasti samostatného plánování, organizování a následného vyhodnocování vlastní práce v kontextu s RVP PV.
Parametry
- Program
- Učitelství pro mateřské školy (B0112A300007)
- Fakulta
- FP
- Typ studia
- Bakalářský
- Forma studia
- Prezenční
- Doba studia
- 3
- Získaný titul
- Bc.
- Jazyk
- Čeština
- Oblast
- Učitelství
Předměty programu Učitelství pro mateřské školy
1. semestr
- Biologie dítěte (povinný)
- Etika pro učitele (povinný)
- Hudební nauka a nástrojová hra (povinný)
- Jazykový seminář (povinný)
- Kurz první pomoci (povinný)
- Literární výchova v předškolním věku (povinný)
- Pedagogické praktikum (povinný)
- Pohybová výchova (povinný)
- Předškolní pedagogika 1 (povinný)
- Přírodovědně-matematické praktikum 1 (povinný)
- Psychologie obecná a osobnosti (povinný)
- Výtvarné vyjadřování 1 (povinný)
- Zdravý způsob života (povinný)
2. semestr
- Dějiny předškolní výchovy (povinný)
- Didaktika tělesné výchovy v MŠ (povinný)
- Hudebně výchovný seminář (povinný)
- Osobnostní a sociální výchova (povinný)
- Průběžná praxe v MŠ (povinný)
- Předškolní pedagogika 2 (povinný)
- Přírodovědně-matematické praktikum 2 (povinný)
- Psychologie vývojová (povinný)
- Rétorika pro učitele MŠ (povinný)
- Výtvarné vyjadřování 2 (povinný)
3. semestr
- Anglický jazyk 1 (povinně volitelný)
- Didaktická aplikace vzděl. programu (povinný)
- Německý jazyk 1 (povinně volitelný)
- Pedagogicko-psychologická diagnostika (povinný)
- Práce se vztahy v dětské skupině (povinný)
- Průběžná praxe v MŠ 2 (povinný)
- Přírodovědně-matematické praktikum 3 (povinný)
- Psychomotorika (povinný)
- Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti (povinný)
- Sborová praxe 1 (povinný)
- Výtvarné vyjadřování 3 (povinný)
- Základy dramatické a divadelní výchovy (povinný)
4. semestr
- Alternativní koncepce předškolní výchovy (povinný)
- Anglický jazyk 2 (povinně volitelný)
- Didaktika jazykové a literární výchovy (povinný)
- Hudebně-výchovný seminář 2 (povinný)
- Metodologie bakalářské práce (povinný)
- Německý jazyk 2 (povinně volitelný)
- Pedagogická psychologie (povinný)
- Plavání (povinný)
- Pracovní činnosti v MŠ (povinný)
- Sborová praxe 2 (povinný)
- Souvislá praxe v MŠ 1 (povinný)
5. semestr
- Asistenční praxe v ZŠ (povinný)
- Didaktika hudební výchovy (povinný)
- Didaktika výtvarných činností (povinný)
- Dítě a jeho svět (povinný)
- Dramatická výchova v MŠ (povinný)
- Péče o dítě se SVP v předškolní výchově (povinný)
- Práce s literární předlohou (povinný)
- Práce se zdroji a ICT pro bak. práci (povinný)
6. semestr
- Didaktika dramatické výchovy v MŠ (povinný)
- Didaktika pracovních činností v MŠ (povinný)
- Ekologie v předškolní výchově (povinný)
- Hudebně pohybový kurz (povinný)
- Komunikativní a řečové dovednosti (povinný)
- Řečová průprava dětí (povinný)
- Souvislá praxe v MŠ 2 (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Artefiletika (povinně volitelný)
- Audio a filmová výchova (povinně volitelný)
- Bakalářská práce (povinný)
- Digitální technologie v MŠ (povinně volitelný)
- Dopravní výchova (povinně volitelný)
- Dramatická dílna (povinně volitelný)
- Emocionální sociální rozvoj (povinně volitelný)
- Environmentální výchova (povinně volitelný)
- Hra na hudební nástroj 1 (povinně volitelný)
- Hra na hudební nástroj 2 (povinně volitelný)
- Hudební skupina (povinně volitelný)
- Jazykově-kognitivní hry (povinně volitelný)
- Jóga pro děti (povinně volitelný)
- Keramika (povinně volitelný)
- Krajiny v ČR a ve světě (povinně volitelný)
- Kulturní projekty a exkurze (povinně volitelný)
- Kurz pohybových aktivit v přírodě (povinně volitelný)
- Montessori pedagogika (povinně volitelný)
- Odborná rozprava MŠ (povinný)
- Odborná rozprava z ped. a psych. – MŠ (povinný)
- Pedagogická diagnostika v MŠ (povinně volitelný)
- Pěvecká a intonační výchova (povinně volitelný)
- Poslech v hudební výchově (povinně volitelný)
- Práce s loutkou (povinně volitelný)
- Práce se sociokulturní odlišností (povinně volitelný)
- Prevence rizikového chování (povinně volitelný)
- Projekty ve výtvarné výchově (povinně volitelný)
- Přírodovědná exkurze (povinně volitelný)
- Přírodovědné projekty v MŠ (povinně volitelný)
- Přírodovědný seminář (povinně volitelný)
- Psychohygiena (povinně volitelný)
- Psychologické otázky rodiny (povinně volitelný)
- Seminář k dětské literatuře (povinně volitelný)
- Seminář k rozvoji čtenářské gramotnosti (povinně volitelný)
- Sexuální výchova (povinně volitelný)
- Soudobé výtvarné postupy (povinně volitelný)
- Taneční a pohybová výchova (povinně volitelný)
- Textilní tvorba (povinně volitelný)
- Tvůrčí činnosti s hudbou (povinně volitelný)
- Umění a kultura (povinně volitelný)
- Vlastivědná exkurze (povinně volitelný)
- Výchova ke zdraví (povinně volitelný)
- Waldorfská pedagogika (povinně volitelný)
- Základy atletiky (povinně volitelný)
- Základy ekologie (povinně volitelný)
- Základy sborové praxe (povinně volitelný)
Přijímací řízení
V přijímacím řízení jsou uchazeči hodnoceni (bodováni) v následujících kategoriích: “ orientace v oboru (písemný test z obecného přehledu); “ motivace a předpoklady ke studiu (ústní pohovor na základě uchazečem doneseného portfolia jeho volnočasových aktivit a činností, komunikační schopnosti, prospěch na střední škole).
Další informace
Kontakt: Johnová Jana, PhDr. Ph.D., jana.johnova@tul.cz