U studijních programů zaměřených na vzdělávání vybíráte vždy kombinaci dvou: hlavní (maior) a přidružený (minor). Viz podrobnější informace.
Charakteristika studijního programu
Hlavním cílem studia je vytvořit u studentů pevné základy v oblasti oborové přípravy a v oblasti učitelství přírodopisu především pro navazující Mgr. specializaci studia učitelství. Praktické zaměření k výchovným problémům otevírá absolventovi i uplatnění v oblasti odborné asistentské činnosti na ZŠ, příp. i na SŠ. Dalším cílem je připravit absolventy na pracovní uplatnění ve vědecko-výzkumných laboratořích základního i aplikovaného výzkumu.
Profil absolventa
Znalostí, dovedností a způsobilostí – pedagogicko-psychologické: Absolvent se orientuje v základních oblastech pedagogiky a psychologie. Dokáže pedagogické problémy nahlížet v obecně pedagogických souvislostech, aniž by je byl schopen analyzovat hlouběji a komplexněji. Současné pedagogické problémy dokáže nahlížet v historických souvislostech, mezi jevy hledá vztahy a paralely. Absolvent je uveden do základních otázek procesu vyučování a didaktických problémů, je vybaven základními obecně psychologickými pojmy, chápe vývoj a zrání lidské bytosti v základních vývojových etapách, nahlíží psychické procesy a stavy jak v jejich základní struktuře, tak i dynamice. Absolvent disponuje základními sociálně psychologickými znalostmi a dovednostmi, které využívá v pedagogické praxi a při práci se sociální skupinou. Absolvent dokáže získané pedagogické a psychologické znalosti využívat při reflexi pedagogických problémů, s nimiž se mohl setkat v rámci dosavadní úvodní pedagogické praxe. Absolvent získá pedagogicko-psychologický základ, který mu umožní následně studovat v NMgr. studijních programech Učitelství pro 2. stupeň ZŠ a zde prohloubit a profesně zakončit učitelskou kvalifikaci. Znalostí, dovedností a způsobilostí – oborové: Absolvent je vybaven základními znalostmi z klíčových biologických disciplín, jako je obecná a molekulární biologie, obecná a systematická botanika, obecná a systematická zoologie, anatomie a fyziologie člověka, mikrobiologie a virologie, základy geologie a vývoj Země, paleontologie, základy mineralogie. Zná základní předpisy pro hygienu a bezpečnost práce v přírodovědné laboratoři. Absolvent je schopen samostatné odborné práce v biologické laboratoři, ale i v terénu. Je vybaven znalostmi o základních metodách výzkumu, proto dokáže získané výsledky vyhodnotit, propojovat je a využívat v aplikovaných biologických disciplínách. Dokáže navrhnout a vypracovat projekt, včetně jeho prezentace a obhajoby. Umí využívat výpočetní techniku k řešení a vyhodnocení experimentů, ke zpracování výsledků. Je připraven na další studium v rámci navazujících studijních programů Učitelství pro 2. stupeň ZŠ. Znalostí, dovedností a způsobilostí – obecné: Absolvent se dorozumí v jednom cizím jazyce na vyšší úrovni. Absolvent má rozvinutou úroveň jazykového projevu. Dokáže vyhledávat, porovnávat, analyzovat a kriticky vyhodnocovat informace. Zná základní postupy kritické analýzy odborného textu. Je vybaven základními znalostmi a dovednostmi v oblasti ICT.
Parametry
- Program
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (B0114A300075)
- Fakulta
- FP
- Typ studia
- Bakalářský
- Forma studia
- Kombinovaná
- Doba studia
- 3
- Získaný titul
- Bc.
- Jazyk
- Čeština
- Oblast
- Učitelství
Předměty programu major
1. semestr
- Historie biologie (povinně volitelný)
- Obecná biologie (povinný)
- Základy geologie (povinný)
- Základy mineralogie (povinně volitelný)
2. semestr
- Botanika a základy mykologie (povinný)
- Metody zhotovení biologických preparátů (povinně volitelný)
- Pedagogické praktikum (povinný)
- Sportovní a pohybové aktivity 1 (povinný)
- Terénní výuka přírodopisu (povinný)
- Zpracování elektronických dokumentů (povinný)
3. semestr
- Fyziologie rostlin (povinný)
- Obecná pedagogika (povinný)
- Psychologie obecná (povinný)
- Úvod do pedagogiky pro pedagogy (povinný)
- Úvod do psychologie pro pedagogy (povinný)
- Základy systematiky živočichů (povinně volitelný)
- Zoologie (povinný)
4. semestr
- Biologická technika (povinný)
- Botanické, zoologické a geolog. cvičení (povinný)
- Psychologie vývojová (povinný)
- Sociální psychologie a psych. osobnosti (povinný)
- Základy pěstitelství a chovatelství (povinně volitelný)
5. semestr
- Didaktika přírodopisu na ZŠ (povinný)
- Mikrobiologie a virologie (povinný)
- Sociální psychologie a psych. osobnosti (povinný)
- Toxikologie (povinně volitelný)
- Vybrané praktické problémy výchovy (povinný)
- Základy paleontologie (povinně volitelný)
- Základy systematiky rostlin (povinně volitelný)
6. semestr
- Biologie člověka (povinný)
- Dějiny výchovy, vzdělávání a školství (povinný)
- Didaktika obecná 1 (povinný)
- Úvod do pedagogické praxe (povinný)
- Zakládáme herbář a zoologickou sbírku (povinně volitelný)
- Životní prostředí a globální problémy (povinně volitelný)
Bez doporučeného semestru
- Anglická žurnalistika (volitelný)
- Anglický jazyk 1 (povinně volitelný)
- Anglický jazyk 2 (povinně volitelný)
- Applications of Mathematics in Economics (volitelný)
- Asistenční praxe (povinný)
- Bakalářská práce (povinný)
- Civilizační výzvy 21. století (volitelný)
- Cryptography and Information Security (volitelný)
- Czech Republic Geographical Aspects (volitelný)
- Čeština pro praxi (povinný)
- Člověk a chemie (volitelný)
- Dějiny křesťanství (volitelný)
- Dějiny kultury (volitelný)
- Deskové hry (volitelný)
- Development Language (volitelný)
- Dokumentární film ve výuce (volitelný)
- Environmentální výuka na ZŠ a SŠ (povinně volitelný)
- Erziehung und Bildung im Ghetto Theres. (volitelný)
- Estetika (volitelný)
- Fil. vých. problému člověk a příroda (volitelný)
- Filosofie a etika (povinně volitelný)
- Florbal (volitelný)
- Forms and Methods of Communication (povinně volitelný)
- Functions of Complex Variable (volitelný)
- Globální problémy (povinně volitelný)
- Grafická uživatelská rozhraní (volitelný)
- Historical Heritage of our Region (volitelný)
- Historická exkurze (volitelný)
- Historie chemie (volitelný)
- Chemická informatika (volitelný)
- Informace podniku a krizový management (volitelný)
- Informatika v hudební tvorbě a výchově (volitelný)
- Introduction to psychology for Erasmus (volitelný)
- Kondiční programy (volitelný)
- Kurz cykloturistiky (volitelný)
- Kurz skialpinismu (volitelný)
- Kurz snowboardingu (volitelný)
- Kurz vodních sportů (volitelný)
- Kurz vysokohorské turistiky (volitelný)
- Language games developing (volitelný)
- Matematika anglicky (volitelný)
- Metodika výuky šachu 1 (volitelný)
- Metodika výuky šachu 2 (volitelný)
- Moderní pohybové formy (volitelný)
- Multimédia ve školních projektech (volitelný)
- Mytologie, filosofie, věda (volitelný)
- Německý jazyk 1 (povinně volitelný)
- Německý jazyk 2 (povinně volitelný)
- Německý jazyk pro historiky 1 (volitelný)
- Německý jazyk pro historiky 2 (volitelný)
- Netradiční hry (volitelný)
- Noetika (volitelný)
- Odb. rozpr. z pedagogiky a psychologie (povinný)
- Odborná rozprava z přírodopisu (povinný)
- Péče o duši jako úkol filosofie (volitelný)
- Pedagogické praktikum (povinný)
- Personal growth (volitelný)
- Personal growth for Erasmus (volitelný)
- Philosophy of Humanities (volitelný)
- Plavání kondiční (volitelný)
- Poetiky novověku (volitelný)
- Psychology of communication for Erasmus (volitelný)
- Reflexe dějin v současnosti (povinně volitelný)
- Reginal history in German language (volitelný)
- Rétorika (volitelný)
- Selected Issues of Sociology (volitelný)
- Seminář osobnostního rozvoje (povinně volitelný)
- Semináře z matematiky a didaktiky mat. (volitelný)
- Sociologie vzdělávání (volitelný)
- Sportovní a pohybové aktivity 2 (povinně volitelný)
- Sportovní gymnastika 2 (volitelný)
- Sportovní gymnastika I (volitelný)
- Sportovní masáž (volitelný)
- Teorie interpretace (volitelný)
- Teorie subjektivity (volitelný)
- Úvod do historické poetiky (volitelný)
- Úvod do korpusové lingvistiky (volitelný)
- Úvod do současné hermeneutiky (volitelný)
- Úvod do teorie množin (volitelný)
- Vedení pracovních kolektivů (volitelný)
- Vodácký kurz (volitelný)
- Vyb.kap. z moderních dějin obecných 1 (volitelný)
- Vyb.kap. z moderních dějin obecných 2 (volitelný)
- Vyb.kap. z novodobých dějin českých 1 (volitelný)
- Vyb.kap. z novodobých dějin českých 2 (volitelný)
- Vyb.kap.z novodobých dějin obecných 1 (volitelný)
- Vyb.kap.z novodobých dějin obecných 2 (volitelný)
- Vybrané kap. z moderních dějin českých 1 (volitelný)
- Vybrané kap. z moderních dějin českých 2 (volitelný)
- Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu (volitelný)
- Vybrané kapitoly ze soudobých dějin 1 (volitelný)
- Vybrané kapitoly ze soudobých dějin 2 (volitelný)
- Vybrané kapitoly ze středověkých dějin (volitelný)
- Vybrané kapitoly ze středověkých dějin 1 (volitelný)
- Základy deskových her (volitelný)
- Základy ekologie (volitelný)
- Základy rétoriky (povinně volitelný)
Předměty programu minor
1. semestr
- Historie biologie (povinně volitelný)
- Obecná biologie (povinný)
- Základy geologie (povinný)
- Základy mineralogie (povinně volitelný)
2. semestr
- Botanika a základy mykologie (povinný)
- Metody zhotovení biologických preparátů (povinně volitelný)
- Terénní výuka přírodopisu (povinný)
3. semestr
- Fyziologie rostlin (povinný)
- Základy systematiky živočichů (povinně volitelný)
- Zoologie (povinný)
4. semestr
- Biologická technika (povinný)
- Botanické, zoologické a geolog. cvičení (povinný)
- Základy pěstitelství a chovatelství (povinně volitelný)
5. semestr
- Didaktika přírodopisu na ZŠ (povinný)
- Mikrobiologie a virologie (povinný)
- Toxikologie (povinně volitelný)
- Základy paleontologie (povinně volitelný)
- Základy systematiky rostlin (povinně volitelný)
6. semestr
- Biologie člověka (povinný)
- Zakládáme herbář a zoologickou sbírku (povinně volitelný)
- Životní prostředí a globální problémy (povinně volitelný)
Bez doporučeného semestru
- Environmentální výuka na ZŠ a SŠ (povinně volitelný)
- Odborná rozprava z přírodopisu (povinný)
Přijímací řízení
Uchazeči jsou přijímáni na základě výsledků středoškolského studia, případně na základě písemných testů ověřujících znalosti a dovednosti středoškolského učiva potřebné ke studiu příslušných oborů. Přijímací zkouška může být v některých oborech uchazečům prominuta, pokud splní vyhlášené podmínky (např. dlouhodobě výborný středoškolský prospěch, úspěšnou účast ve středoškolské odborné činnosti v daném oboru).
Další informace
Kontakt: Ševců Alena, RNDr. Ph.D., alena.sevcu@tul.cz