U studijních programů zaměřených na vzdělávání vybíráte vždy kombinaci dvou: hlavní (maior) a přidružený (minor). Viz podrobnější informace.
Charakteristika studijního programu
Záměrem bakalářského (Bc.) studia je zkvalitnění a rozšíření geografické kognitivní konstrukce základů oboru (geografie/zeměpisu) v kontextu učitelství na bázi kooperaci učitelů a studentů při hledání možného vyústění teoretických konceptů oboru a pedagogicko-psychologického modulu především pro vstup absolventa do NMgr. studia učitelství. Zaměření části výuky k vzdělávacím a výchovným problémům je rovněž zacíleno na potenciální uplatnění absolventa v oblasti odborné asistentské činnosti na ZŠ, příp. i na SŠ. Vykonatelným cílem studia oboru je prohloubení a rozšíření znalostí oboru v rozsahu povinných (státnicových) předmětů. To značí, aby absolvent dokázal pomocí svých nabytých znalostí a dovedností odlišit a formulovat ukázky (příklady) integrace znalostí v problematice rozhodování o krajině a životním prostředí, chápání interkulturní problematiky v kontextu globálního občanství a to v globální, regionální a lokální dimenzi a dovedl formulovat problémy oboru založené na interdisciplinárním přístupu s cílem naučit se hledat pro ně řešení. Absolvent má dále na základě aktivit podle studijního plánu zvládat práci s informacemi v textové, grafické, kartografické hlavně digitální formě s důrazem na jejich reprezentace na bázi GIS. Pro dosažení uvedených cílů je nedílnou součástí výuky a samostatné práce prohlubování dovedností potřebných k získávání a prohlubování poznatků v oboru i jeho interdisciplinárního přesahu včetně využívání poznatků z cizojazyčné literatury.
Profil absolventa
Oborová část: Absolvent má vybudovanou znalostní bázi oboru (geografie/zeměpisu) minimálně v rozsahu potřebném pro výuku na ZŠ a orientačně pro výuku na gymnáziu (ve smyslu odpovídajících Rámcových vzdělávacích programů). Absolvent závěrečnou prací prokáže znalosti ve zpracovávání informačních objektů s cílem prezentace a obhajoby uceleného vybraného tématu a formulace závěrů k problémům daného tématu s využitím moderních technologií práce s geografickou informací hlavně s využitím map. Absolvent je kompetentní pracovat v oblasti odborné asistentské činnosti na ZŠ, příp. na SŠ. Absolvent je kompetentní pokračovat ve studiu na navazujícím magisterském oboru učitelství v kombinaci s geografií pro základní školy. Absolventi s výsledky studia minimálně v prvním kvartilu jsou kompetentní pokračovat v navazujícím magisterském stupni ve vybraných programech vzdělávací oblasti „Vědy o Zemi“ (např. geografické studijní programy, kartografie, geoinformatika apod.) Pedagogická a psychologická část: Absolvent se orientuje v základních oblastech pedagogiky a psychologie. Dokáže pedagogické problémy nahlížet v obecně pedagogických souvislostech, aniž by je byl schopen analyzovat hlouběji a komplexněji. Současné pedagogické problémy dokáže nahlížet v historických souvislostech, mezi jevy hledá vztahy a paralely. Absolvent je uveden do základních otázek procesu vyučování a didaktických problémů. V psychologii je absolvent vybaven základními obecně psychologickými pojmy, chápe vývoj a zrání lidské bytosti v základních vývojových etapách, nahlíží psychické procesy a stavy jak v jejich základní struktuře, tak i dynamice. Absolvent disponuje základními sociálně psychologickými znalostmi a dovednostmi, které využívá v pedagogické praxi a při práci se sociální skupinou. Absolvent dokáže získané pedagogické a psychologické znalosti využívat při reflexi pedagogických problémů, s nimiž se mohl setkat v rámci dosavadní úvodní pedagogické praxe. Absolvent získá pedagogicko-psychologický základ, který mu umožní následně studovat v NMgr. studijních programech Učitelství pro 2. stupeň ZŠ a zde prohloubit a profesně zakončit učitelskou kvalifikaci. Všeobecné znalosti a dovednosti: Absolvent se dorozumí v jednom cizím jazyce na vyšší úrovni. Absolvent má rozvinutou úroveň jazykového projevu. Dokáže vyhledávat, porovnávat, analyzovat a kriticky vyhodnocovat informace. Zná základní postupy kritické analýzy odborného textu. Je vybaven základními znalostmi a dovednostmi v oblasti ICT.
Parametry
- Program
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (B0114A300070)
- Fakulta
- FP
- Typ studia
- Bakalářský
- Forma studia
- Kombinovaná
- Doba studia
- 3
- Získaný titul
- Bc.
- Jazyk
- Čeština
- Oblast
- Učitelství
Předměty programu major
1. semestr
- Fyzická geografie 1 (povinný)
- Humánní geografie 1 (povinný)
- Kartografie (povinný)
- Úvod do studia geografie a planety Země (povinný)
- Základy kartografie (povinný)
2. semestr
- Fyzická geografie 2 (povinný)
- Humánní geografie 2 (povinný)
- Pedagogické praktikum (povinný)
- Planetární geografie (povinný)
- Sportovní a pohybové aktivity 1 (povinný)
- Terénní praktikum (povinný)
- Základy geoinformatiky a GIS pro učitele (povinný)
- Zpracování elektronických dokumentů (povinný)
3. semestr
- Fyzická geografie 3 (povinný)
- Humánní geografie 3 (povinný)
- Obecná pedagogika (povinný)
- Psychologie obecná (povinný)
- Úvod do pedagogiky pro pedagogy (povinný)
- Úvod do psychologie pro pedagogy (povinný)
4. semestr
- Psychologie vývojová (povinný)
- Sociální psychologie a psych. osobnosti (povinný)
- Terénní výuka pro učitele (povinný)
- Základy geoinformatiky a GIS pro učitele (povinný)
- Základy regionální geografie (povinný)
5. semestr
- Krajinná ekologie (povinný)
- Regionální geografie České republiky (povinný)
- Sociální psychologie a psych. osobnosti (povinný)
- Úvod do oborové didiaktiky (povinný)
- Vybrané praktické problémy výchovy (povinný)
6. semestr
- Dějiny výchovy, vzdělávání a školství (povinný)
- Didaktika obecná 1 (povinný)
- Úvod do pedagogické praxe (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Anglická žurnalistika (volitelný)
- Anglický jazyk 1 (povinně volitelný)
- Anglický jazyk 2 (povinně volitelný)
- Applications of Mathematics in Economics (volitelný)
- Asistenční praxe (povinný)
- Bakalářská práce (povinný)
- Civilizační výzvy 21. století (volitelný)
- Cryptography and Information Security (volitelný)
- Czech Republic Geographical Aspects (volitelný)
- Čeština pro praxi (povinný)
- Člověk a chemie (volitelný)
- Dějiny křesťanství (volitelný)
- Dějiny kultury (volitelný)
- Deskové hry (volitelný)
- Development Language (volitelný)
- Dokumentární film ve výuce (volitelný)
- Environmentální výuka na ZŠ a SŠ (povinně volitelný)
- Erziehung und Bildung im Ghetto Theres. (volitelný)
- Estetika (volitelný)
- Fil. vých. problému člověk a příroda (volitelný)
- Filosofie a etika (povinně volitelný)
- Florbal (volitelný)
- Forms and Methods of Communication (povinně volitelný)
- Functions of Complex Variable (volitelný)
- Fyzickogeografická regionalizace (povinně volitelný)
- Geografické myšlení a projekty (povinně volitelný)
- Geografie náboženství (povinně volitelný)
- GIS ve fyzické geografii (povinně volitelný)
- Globální problémy (povinně volitelný)
- Grafická uživatelská rozhraní (volitelný)
- Historical Heritage of our Region (volitelný)
- Historická exkurze (volitelný)
- Historie chemie (volitelný)
- Humanistická a kulturní geografie (povinně volitelný)
- Chemická informatika (volitelný)
- Informace podniku a krizový management (volitelný)
- Informatika v hudební tvorbě a výchově (volitelný)
- Introduction to psychology for Erasmus (volitelný)
- Koncepce místa v geografii (povinně volitelný)
- Kondiční programy (volitelný)
- Kurz cykloturistiky (volitelný)
- Kurz skialpinismu (volitelný)
- Kurz snowboardingu (volitelný)
- Kurz vodních sportů (volitelný)
- Kurz vysokohorské turistiky (volitelný)
- Language games developing (volitelný)
- Liberecko a Euroregion Nisa (povinně volitelný)
- Matematika anglicky (volitelný)
- Metodika výuky šachu 1 (volitelný)
- Metodika výuky šachu 2 (volitelný)
- Moderní pohybové formy (volitelný)
- Multimédia ve školních projektech (volitelný)
- Mytologie, filosofie, věda (volitelný)
- Německý jazyk 1 (povinně volitelný)
- Německý jazyk 2 (povinně volitelný)
- Německý jazyk pro historiky 1 (volitelný)
- Německý jazyk pro historiky 2 (volitelný)
- Netradiční hry (volitelný)
- Noetika (volitelný)
- Odb. rozpr. z pedagogiky a psychologie (povinný)
- Odborná rozprava ze zeměpisu (povinný)
- Péče o duši jako úkol filosofie (volitelný)
- Pedagogické praktikum (povinný)
- Personal growth (volitelný)
- Personal growth for Erasmus (volitelný)
- Philosophy of Humanities (volitelný)
- Plavání kondiční (volitelný)
- Poetiky novověku (volitelný)
- Politická geografie (povinně volitelný)
- Práce s anglickým textem (povinně volitelný)
- Psychology of communication for Erasmus (volitelný)
- Reflexe dějin v současnosti (povinně volitelný)
- Reginal history in German language (volitelný)
- Rétorika (volitelný)
- Selected Issues of Sociology (volitelný)
- Seminář osobnostního rozvoje (povinně volitelný)
- Semináře z matematiky a didaktiky mat. (volitelný)
- Sociologie vzdělávání (volitelný)
- Sportovní a pohybové aktivity 2 (povinně volitelný)
- Sportovní gymnastika 2 (volitelný)
- Sportovní gymnastika I (volitelný)
- Sportovní masáž (volitelný)
- Tematická kartografie (povinně volitelný)
- Teorie interpretace (volitelný)
- Teorie subjektivity (volitelný)
- Trvalá udržitelnost a bezpečnost (povinně volitelný)
- Úvod do historické poetiky (volitelný)
- Úvod do korpusové lingvistiky (volitelný)
- Úvod do současné hermeneutiky (volitelný)
- Úvod do teorie množin (volitelný)
- Vedení pracovních kolektivů (volitelný)
- Vodácký kurz (volitelný)
- Vyb.kap. z moderních dějin obecných 1 (volitelný)
- Vyb.kap. z moderních dějin obecných 2 (volitelný)
- Vyb.kap. z novodobých dějin českých 1 (volitelný)
- Vyb.kap. z novodobých dějin českých 2 (volitelný)
- Vyb.kap.z novodobých dějin obecných 1 (volitelný)
- Vyb.kap.z novodobých dějin obecných 2 (volitelný)
- Vybrané kap. z moderních dějin českých 1 (volitelný)
- Vybrané kap. z moderních dějin českých 2 (volitelný)
- Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu (volitelný)
- Vybrané kapitoly z fyzické geografie (povinně volitelný)
- Vybrané kapitoly ze soudobých dějin 1 (volitelný)
- Vybrané kapitoly ze soudobých dějin 2 (volitelný)
- Vybrané kapitoly ze středověkých dějin (volitelný)
- Vybrané kapitoly ze středověkých dějin 1 (volitelný)
- Webová kartografie (povinně volitelný)
- Základy deskových her (volitelný)
- Základy ekologie (volitelný)
- Základy rétoriky (povinně volitelný)
- Životní prostředí a globální problémy (volitelný)
Předměty programu minor
1. semestr
- Fyzická geografie 1 (povinný)
- Humánní geografie 1 (povinný)
- Kartografie (povinný)
- Úvod do studia geografie a planety Země (povinný)
- Základy kartografie (povinný)
2. semestr
- Fyzická geografie 2 (povinný)
- Humánní geografie 2 (povinný)
- Planetární geografie (povinný)
- Terénní praktikum (povinný)
- Základy geoinformatiky a GIS pro učitele (povinný)
3. semestr
- Fyzická geografie 3 (povinný)
- Humánní geografie 3 (povinný)
4. semestr
- Terénní výuka pro učitele (povinný)
- Základy geoinformatiky a GIS pro učitele (povinný)
- Základy regionální geografie (povinný)
5. semestr
- Krajinná ekologie (povinný)
- Regionální geografie České republiky (povinný)
- Úvod do oborové didiaktiky (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Environmentální výuka na ZŠ a SŠ (povinně volitelný)
- Fyzickogeografická regionalizace (povinně volitelný)
- Geografické myšlení a projekty (povinně volitelný)
- Geografie náboženství (povinně volitelný)
- GIS ve fyzické geografii (povinně volitelný)
- Humanistická a kulturní geografie (povinně volitelný)
- Koncepce místa v geografii (povinně volitelný)
- Liberecko a Euroregion Nisa (povinně volitelný)
- Odborná rozprava ze zeměpisu (povinný)
- Politická geografie (povinně volitelný)
- Práce s anglickým textem (povinně volitelný)
- Tematická kartografie (povinně volitelný)
- Trvalá udržitelnost a bezpečnost (povinně volitelný)
- Vybrané kapitoly z fyzické geografie (povinně volitelný)
- Webová kartografie (povinně volitelný)
Přijímací řízení
Studenti budou přijímání do Bc. studijního programu Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (tj. sdruženého studia se studovaným a přidruženým studijním programem, tedy dvojkombinace oborů se zaměřením na vzdělávání) na základě výsledků jejich středoškolského studia, případně na základě písemných testů ověřujících znalosti a dovednosti středoškolského učiva potřebné ke studiu příslušných oborů. Přijímací zkouška může být v některých oborech uchazečům prominuta, pokud splní FP TUL vyhlášené podmínky (např. dlouhodobě výborný středoškolský prospěch, úspěšnou účast ve středoškolské odborné činnosti v daném oboru).
Další informace
Kontakt: Drápela Emil, Mgr. Ph.D., emil.drapela@tul.cz