Educational goals
The aim of the Lower-Secondary School two-year master’s program is to prepare highly-qualified, university-educated experts for teaching at lower-secondary school level. Teaching in the program is always organized in the form of choosing a specialization (i.e. a combination of two academic majors from the following list: English, Czech Language and Literature, History, Physics, Chemistry, Computer Science, Mathematics, German, Civics, Natural History, Special Education, Spanish, Physical Education and Geography, while its specific curriculum is based on the framework of requirements set by the Ministry of Education, Youth and Sports for the preparation of teachers: the basics of teaching, first and second academic major, teaching methodology, teaching practice and a master’s thesis.
Profile of the graduate
Graduates of the Lower-Secondary School Education master’s program are trained professionals in their chosen specialization (i.e. a combination of two majors) and are educated in psychology and pedagogy to the extent necessary for the profession. Thus, graduates of the program are well-versed in issues of education and teaching, can work with older pupils of school-age, and understand and reflect on the specificities of their age- and gender-specific qualities, as well as their individual characteristics. They are thus able to choose and transform teaching materials, as well as plan, execute and assess the teaching process in accordance with those specificities and characteristics. The program’s graduates are qualified to teach at lower-secondary school level in junior high schools and the lower years of eight-year high schools. At the time of their entry to the profession, they have solid foundations for further professional growth and training in the framework of the carreer system and courses of further education, as well as for postgraduate education.
Information
- Study programme
- Teacher Training for Upper and Lower Secondary Schools (N0114A300106)
- Faculty of
- FP
- Type of study
- Postgraduate Master
- Form of study
- Full-time
- Length of study
- 2
- Awarded degree
- Mgr.
- Language
- Czech
- Education area
- Educational Studies
Branches
- English
- Cílem studia oboru je připravit teoreticky a didakticky vybaveného učitele anglického jazyka 2. stupně ZŠ, který kompetentně vykonává činnosti učitele, pružně reaguje na potřeby společnosti formulované ve vzdělávací politice státu a sám se dál vzdělává. Studium proto vede k získání prohlubujících oborových kompetencí v jazykovědě a literatuře, především však v oborové didaktice.
- Biologie
- V rámci studia oboru jde především o prohloubení poznatků oborově didaktických předmětů, tedy Didaktika přírodopisu na ZŠ, Didaktika přírodopisu v terénu a Motivační biologické pokusy. Důraz je kladen na propojení didaktických znalostí mezipředmětových vztahů mezi chemií, fyzikou, geografií, matematikou a přírodopisem, což je realizováno v předmětu Mezipředmětové vztahy v přírodních vědách.
- Czech language and literature
- Cílem studia v rámci oboru je vychovat učitele českého jazyka, komunikační výchovy a literární výchovy pro základní školství. Vedle všeobecně vzdělávacích a pedagogických vědomostí se studentovi dostane vzdělání v didaktice jazyka a komunikační výchovy a v didaktice výchovy literární.
- History
- Studijní obor je zaměřen na prohloubení teoretického poznání moderních českých/česko-slovenských dějin v mezinárodním kontextu od konce 18. století po dějiny soudobé. Toto směřování vyplývá z didaktického hlediska z významu poznání především moderních dějin pro pochopení současného světa. Důraz je přitom kladen na vyšší zastoupení oborově didaktických předmětů.
- Fyzika
- Cílem oboru je připravit učitele fyziky pro výuku na 2. stupni základní školy. V oborové složce studia fyziky se klade důraz na prohloubení teoretického poznání v klasické i moderní fyzice s důrazem na praktické i mezioborové aplikace. Aplikační složka studijního programu jak v rámci oborů, tak i v pedagogicko-psychologické přípravě se realizuje především v rámci bloku povinně volitelných předmětů.
- Geografie
- V rámci oboru je cílem další prohloubení teoretických a praktických znalostí a dovedností odborných předmětů zahrnujících fyzickou, humánní a regionální geografii. Klíčové je zařazení geografických předmětů se zaměřením na geografické vzdělávání (oborovou didaktiku). Důraz je kladený na geografické znalosti, dovednosti a na hodnoty a postoje v zeměpisném vzdělávání.
- Chemie
- V rámci studia oboru jde především o prohloubení poznatků oborově didaktických předmětů, tedy Didaktiky chemie, Techniky a didaktiky školních pokusů a Motivačních pokusů. Důraz je kladen na propojení didaktických znalostí mezipředmětových vztahů mezi chemií, fyzikou, geografií, matematikou a přírodopisem, což je realizováno v předmětu Mezipředmětové vztahy v přírodních vědách.
- Informatika
- V rámci studia oboru jde o prohloubení kompetencí vybraných informatických předmětů z oblasti grafiky, bezpečnosti a programování, přičemž důraz je kladen na vyšší zastoupení oborově didaktických předmětů, a to především na didaktiku právě programování.
- Matematika
- V rámci studia oboru jde o prohloubení teoretického poznání základních oborových předmětů (zejména matematické analýzy, algebry a geometrie), a jejich vzájemných souvislostí. Důraz je kladen na vyšší zastoupení oborově didaktických předmětů. Jedná se především o oborovou Didaktiku matematiky pro 2. stupeň ZŠ a předměty zaměřené na elementární matematiku.
- Německý jazyk
- Cílem studia oboru je připravit teoreticky a didakticky vybaveného učitele německého jazyka 2. stupně ZŠ, který kompetentně vykonává činnosti učitele, pružně reaguje na potřeby společnosti formulované ve vzdělávací politice státu a sám se dál vzdělává. Studium proto vede k získání prohlubujících oborových kompetencí v jazykovědě a literatuře, především však v oborové didaktice.
- Španělský jazyk
- Cílem studia oboru je připravit teoreticky a didakticky vybaveného učitele španělského jazyka 2. stupně ZŠ, který kompetentně vykonává činnosti učitele, pružně reaguje na potřeby společnosti formulované ve vzdělávací politice státu a sám se dál vzdělává. Studium proto vede k získání prohlubujících oborových kompetencí v jazykovědě a literatuře, především však v oborové didaktice.
- Společný základ
- The aims of studies in all of the listed majors are to broaden the academic part of teacher training, to integrate it both in terms of its content and in terms of its order with topics of the module on psychology and pedagogy, and to apply this theoretical knowledge in a practical manner to the everyday practice of school work. This is in order to prepare teachers who are well-equipped from both a theoretical and a methodological point of view, and who can find their bearings in the complexities and transformations of contemporary school education. There is an emphasis in all majors of this program that students acquire a sense of responsibility for their self-development. In addition they can reflect upon their practical experience and they can cultivate an integrative approach.
- Tělesná výchova
- V rámci studia oboru jde o prohloubení teoretického poznání základních kinantropologických předmětů, přičemž důraz je kladen na vyšší zastoupení oborově didaktických předmětů. V tělesné výchově se jedná především o oborovou didaktiku tělesné výchovy a speciální didaktiku gymnastiky, plavání, atletiky a sportovních her.
- Základy společenských věd
- V oborové složce se klade důraz na klíčové problémy a otázky, s nimiž se potýká současná moderní společnost, jde zejména o problémy související s fenomény globalizace, vztahu náboženství a moderní společnosti, ekologickou problematiku a v neposlední řadě rovněž otázky související s rolí ekonomiky v moderní globalizující se společnosti a proměny právního řádu.
Courses of English branch
1. semester
- Lexicology (compulsory)
- Methodology of the English Language 1 (compulsory)
- Sociolinguistics (compulsory)
2. semester
- Language Skills (compulsory)
- Literature 1: British and American Lit. (compulsory)
- Methodology of the English Language 2 (compulsory)
3. semester
- Alternative Approaches to TEFL (compulsory)
- Literature 2: Anglophone Literature (compulsory)
- Methodology of the English Language 3 (compulsory)
- Textual Analysis (compulsory)
4. semester
- Development of the English Language (compulsory)
- Literature 3: Children’s Literature (compulsory)
- Methodology of the English Language 4 (compulsory)
Courses without specified study plan
- Basic Elements of Applied Research (compulsory optional)
- Expert discourse on English language (compulsory)
- Gender and Literature (compulsory optional)
- Introduction to Corpus Linguistics (compulsory optional)
- Language contact (compulsory optional)
- Linguistic Seminar (compulsory optional)
- Literary Seminar (compulsory optional)
- Teaching Aids (compulsory optional)
- Teaching Practice Seminar 1 (compulsory optional)
- Teaching Practice Seminar 2 (compulsory optional)
- Using Literature in ELT Classroom (compulsory optional)
Courses of Czech language and literature branch
1. semester
- Contemporary Czech literature (compulsory)
- Didactics of Language Teaching 1 (compulsory)
- Methodology of Literature (compulsory)
- Public speaking and elocution exercise (compulsory)
2. semester
- Didactics of Language Teaching 1 (compulsory)
- Essentials of text linguistics (compulsory)
- Methodology of Literature (compulsory)
- World literature II (compulsory)
3. semester
- Critical discourse analysis – an introdu (compulsory)
- Didactics of Language Teaching 1 (compulsory)
Courses without specified study plan
- Analysis of Textbooks (compulsory optional)
- Cognitive Linguistic (compulsory optional)
- Creative writing (compulsory optional)
- Czech as a foreign language I (compulsory optional)
- Czech in viewpoint of contrastive ling. (compulsory optional)
- Expert discourse on Czech language (compulsory)
- Literary criticism (compulsory optional)
- Literature and cinematography (compulsory optional)
- Onomastics (compulsory optional)
- Selected chapters (youth lit.) (compulsory optional)
- Sociocultural Competence in CFL (compulsory optional)
- Theory of literature for youth (compulsory optional)
- Theory of media communication (compulsory optional)
Courses of History branch
1. semester
- Globalized world and dialogue (compulsory)
- History Didactics I (compulsory)
- Modern Czech History I (1780-1848) (compulsory)
2. semester
- History Didactics II (compulsory)
- Knowledge and education in modern times (compulsory)
- Modern Czech History II (1848-1918) (compulsory)
3. semester
- Czechoslovak history I (1918-1945) (compulsory)
4. semester
- Czechoslovak history II (1945-1989) (compulsory)
- Czechoslovakian and Czech after 1989 (compulsory)
Courses without specified study plan
- Culture and art in modern times I – arch (compulsory optional)
- Culture and art in modern timesII f.art (compulsory optional)
- Expert discourse on history (compulsory)
- Historical excursion (compulsory optional)
- Historical seminar I. (compulsory optional)
- Historical seminar II. (compulsory optional)
- Nations and nationalism (compulsory optional)
- Political ideologies (compulsory optional)
- Problems of the History Didactics I (compulsory optional)
- Problems of the History Didactics II (compulsory optional)
- Problems of the History Didactics III (compulsory optional)
- Problems of the History Didactics IV (compulsory optional)
- Selected Aspects of Early History I (compulsory optional)
- Selected Aspects of Modern History I (compulsory optional)
- Selected Aspects of Modern History II (compulsory optional)
- Selected Aspects of Modern History III (compulsory optional)
- Selected Aspects of Modern History IV (compulsory optional)
- Selected Aspects of Modern History VI (compulsory optional)
- Selected Aspects of Older History II (compulsory optional)
Courses of Informatika branch
Courses without specified study plan
- Complexity and Computability (compulsory)
- Computer Graphic (compulsory)
- Creating a dynamic website (compulsory)
- Cryptography, Coding Theory and Their Ap (compulsory)
- Developing Educational Applications (compulsory)
- Didactics of computer science for HS (compulsory)
- Didactics of Programming (compulsory)
- Expert Discourse on Informatics (compulsory)
- Modern Programming Methods (compulsory)
- Operating System Unix (compulsory)
- Robotic Construction Kits (compulsory)
Courses of Matematika branch
1. semester
- Didactics of math. for elementary school (compulsory)
2. semester
- Thesis from Didactics of Mathematics (compulsory)
3. semester
- Didactics of Mahematics (High School) (compulsory)
4. semester
- Modern approaches to teaching mathematic (compulsory)
Courses without specified study plan
- Actuarial Mathematics (compulsory optional)
- Affine Geometry (compulsory optional)
- Board Games (optional)
- Computer Practicum (R) (compulsory optional)
- Cryptography and Information Securing (compulsory optional)
- Difference and differential equations (compulsory optional)
- Elementary Mathematic 2 (optional)
- Elementary mathematics 1 (optional)
- Elements of Board Games (optional)
- Expert discourse on mathematics (compulsory)
- Foundations of Analysis in the Complex D (compulsory optional)
- Introduction to LaTeX (compulsory optional)
- Introduction to Set Theory (compulsory optional)
- Linear and general algebra in context (compulsory optional)
- Linear perspective (compulsory optional)
- Mathematical problems of non-mathemat. (optional)
- Mathematics in English (optional)
- Methodology of Teaching Chess 1 (optional)
- Methodology of Teaching Chess 2 (optional)
- Practical computational methods (compulsory optional)
- Seminar for mathematics and didactics (optional)
Courses of Německý jazyk branch
1. semester
- Sociolinguistics (compulsory)
Courses without specified study plan
- Advanced Analysis of Literary Texts (compulsory)
- Developmental Tendencies (compulsory)
- Didactic Seminar NJ2 (compulsory optional)
- Didactics NJ3 (compulsory)
- Didactics NJ4 (compulsory)
- Didactics of Phonetics NJ (compulsory)
- Expert Discourse on German Language (compulsory)
- German Conversation 2 (compulsory optional)
- Grammar Seminar NJ2 (compulsory optional)
- Literary Seminar NJ2 (compulsory optional)
- Literature NJ3 (compulsory)
- Literature NJ4 (compulsory)
- Media Linguistics (compulsory)
- Phonetics and Phonology NJ2 (compulsory)
- Pragmalinguistics and Conversational Ana (compulsory)
- Study Stay in German-speaking country 2 (compulsory optional)
- Textual Linguistics (compulsory)
Courses of Španělský jazyk branch
1. semester
- Sociolinguistics (compulsory)
- Spanish Didactics 1 (compulsory)
- Spanish literature (compulsory)
2. semester
- Spanish American literature (compulsory)
- Spanish Didactics 2 (compulsory)
3. semester
- Language Politics (compulsory)
- Spanish Didactics 3 (compulsory)
- Standardization of Spanish (compulsory)
4. semester
- Didactics of Literary Text (compulsory)
- Literature in Historical Context (compulsory)
- Text stylistics (compulsory)
Courses without specified study plan
- Analysis of Literary Texts (compulsory optional)
- DELE preparation course (compulsory optional)
- Final Examination in Spanish Language (compulsory)
- Latinamerican Spanish (compulsory optional)
- Texts and Speeches in Spanish (compulsory optional)
- Variants of Spanish (compulsory)
Courses of Společný základ branch
1. semester
- Continuous subject practice 1 (compulsory)
- Education for school practise (compulsory)
- Educational psychology 1 (compulsory)
- General didactics 2 (compulsory)
2. semester
- Continuous subject practice 1 (compulsory)
- Educational psychology 2 (compulsory)
- School education (compulsory)
3. semester
- Block teaching practice (compulsory)
- Methodology of pedagogical research (compulsory)
- Theory educational (compulsory)
4. semester
- Inclusive Education (compulsory)
Courses without specified study plan
- Alternative educational concepts (compulsory optional)
- Behavioral disorders of pupils (compulsory optional)
- Course stay in the countryside (compulsory optional)
- Critical thinking (compulsory optional)
- Didactic workshop 1 (compulsory optional)
- Digital technologies in education (compulsory optional)
- Diploma thesis (compulsory)
- Education for European thinking (compulsory optional)
- Education in the ghetto Terezín (compulsory optional)
- Education of democratic human (compulsory optional)
- English for Specific Purposes (compulsory optional)
- Environmental Education (compulsory optional)
- Evaluation in current school (compulsory optional)
- German for Professional Purposes (compulsory optional)
- Gifted Pupil in Contemp. School (compulsory optional)
- Healthy living style and first aid (compulsory)
- Media education (compulsory optional)
- Multicultural education (compulsory optional)
- Oral examination – Pedagogy-Psychology (compulsory)
- Pedagogical diagnostics (compulsory optional)
- Personal and social education (compulsory optional)
- Preventing bullying at school (compulsory optional)
- Project Teaching (compulsory optional)
- Psychological issues of family (compulsory optional)
- Sexual education (compulsory optional)
- School and School Culture (compulsory optional)
- School management and law (compulsory optional)
- Sociální dovednosti učitele (compulsory optional)
- Sociocultural diversity (compulsory optional)
- Traffic Education (compulsory optional)
- Waldorf pedagogy (compulsory optional)
Courses of Tělesná výchova branch
1. semester
- Biomechanics (compulsory)
- Didactics of physical education 2 (compulsory)
- Martial arts (compulsory)
- Swimming 3 (compulsory)
2. semester
- Less known sport games (compulsory)
- Methodology of athletics (compulsory)
- Methodology of gymnastics (compulsory)
- Modern movement forms (compulsory)
3. semester
- Health physical education1 (compulsory)
- Methodology of sport games (compulsory)
- Methodology of swimming (compulsory)
- Movement and Health (compulsory)
4. semester
- Biomedical aspects of physical education (compulsory)
- Health physical education 2 (compulsory)
Courses without specified study plan
- Expert discourse on physical education (compulsory)
- School skiing course (compulsory optional)
- School snowboarding course (compulsory optional)
Courses of Základy společenských věd branch
1. semester
- Contemporary Problems of Democracy (compulsory optional)
- Didactics for Civics 1 (compulsory)
- Politics, Religion and Society in Global (compulsory)
- Selected Issues from Humanities 1 (compulsory)
2. semester
- Contemporary Thought (compulsory)
- Didactics for Civics 1 (compulsory)
- Education skills 1 (compulsory optional)
- Selected Issues from Humanities 2 (compulsory)
3. semester
- Citizenship Education (compulsory)
- Czech Republic and EU (compulsory)
- Education skills 2 (compulsory optional)
- Limits of Civilizations in Contemporary (compulsory optional)
- Philosophical Aspects of Global Issues (compulsory)
4. semester
- Czechoslovakian and Czech after 1989 (compulsory)
Courses without specified study plan
- Expert discourse on civics (compulsory)
Admission procedure
More about the admission process
More details
Contact: Kasper Tomáš, prof. PhDr. Ph.D., tomas.kasper@tul.cz